Nettbuss väljer Volvo i Västsverige

Startat av Staffan Sävenfjord, 31 maj 2016, 07:28:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Pressmeddelande från Volvo Bussar:

Volvo levererar ett 80-tal nya bussar till Nettbuss i Västsverige. Bussarna, som är av modellen Volvo 8900, sätts i trafik den 19 juni i samband med att Västtrafiks nya avtal för trafiktjänster börja gälla. Affären omfattar både fordon och service.

Ungefär hälften av de nya bussarna kommer att trafikera Fyrbodalsområdet, ett 20-tal kommer att användas i Göteborg på linjerna Röd Express och Lila Express och resterande del i Lerum. I leveransen ingår både lågentrébussar för tätortstrafik och linjebussar med normalgolv. Bussarna har specificerats för att uppfylla Nettbuss egna önskemål och Västtrafiks upphandlingskrav på till exempel passagerarmiljö och klimatpåverkan, inför den nya avtalsperiod som börjar gälla 19 juni. Samtliga bussar kommer att drivas av förnybart HVO-bränsle och är bland annat utrustade med usb-uttag.

– Volvo Bussar har varit lyhörda för våra önskemål när det gäller bussarnas utformning. Men det allra viktigaste är att vi får en långsiktig helhetslösning som ger oss möjlighet att möta våra resenärers behov av en trygg och väl fungerande kollektivtrafik under de kommande 10 åren, säger Stefan Magnusson, vd och koncernchef för Nettbuss Sverige.

För att säkerställa en hög tillgänglighet kommer både Nettbuss och Volvos verkstäder att utnyttjas för underhåll och service.

– Volvo Truck Center i Göteborg och Alingsås och Brandt Lastvagnar i Fyrbodal kompletterar våra egna verkstäder på ett bra sätt och ger oss en mycket god geografisk täckning, säger Stefan Magnusson.

Volvo 8900 finns i en rad utföranden, med normalgolv alternativt lågentré, med eller utan boggi och med flexibla dörrkonfigurationer. Cirka 1 000 Volvo 8900 rullar idag på de svenska vägarna.




Foto från Volvo Bussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

John P

Det blir alltså 8900 som expressbuss i Bohuslän, lite oväntat .. Volvo 9700 har ju annars varit vanligast för den uppgiften. Bra att det blir normalgolv för landsvägsbussar,ger ju bättre komfort  och dessutom har folk en hel del bagage framför allt sommartid. Hoppas verkligen att de även  blir toalett på de längre linjerna, 860 är t.ex rätt lång hela vägen fån Trollhättan till Smögen. Om det blir toalett i en del av dessa, är dessa bussar då de första 8900-normalgolv med toalett?
Har kört 8900 boggi-normalgolv och upplevde bussen som mycket stabil, dock kändes inte denna lika välbyggd som föregångaren 8700 ( har främst erfarenhet fån normalgolvsvarianten) som jag upplevde som mycket gediget byggd.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Calle

#3
Trevligt med 8900, härliga bussar!

Och detta blir väl också slutet för Nettbuss B12B från 2003, om jag förstått rätt så åker dom vid tidtabellsskiftet.

joacimw

Synd att B12B från 2003 försvinner från Göteborg minns när dom var nya och gick på grön express

Jan

Volvo 8900 är i mitt tycke den bästa bussen för linjetrafik upp till 100 km. Visst finns det en del missar som borde kunnas åtgärdas för att bli helt 100.
I branschen 37 år

S Svensson

Citat från: joacimw skrivet 31 maj 2016, 17:56:05 PM
Synd att B12B från 2003 försvinner från Göteborg minns när dom var nya och gick på grön express

Om Du menar bussar med motor bak och låggolv så finns det några sådana i Ulricehamn, fn tre i Kinna några i Bengtsfors och 3-4 st som flyttats emellan Kinna och Göteborg för tjänst på röd express.
Med Kinna menas numera att bussarna också finns där.

Vad gäller fd röd express så finns det två kvar i Kinna 348 och 355 och fyra i Göteborg för tjänst till Borås (338,345,349,350?) och i Bohuslän finns nägra. I huvudsak placerade på Orust.
Dessa bussar förvärvades av Nettbuss för några år sedan (troligen 2014). Tidigare var de hyrda från Volvohandlaren. Märk att detta inte märks i bilregister. Där anges alternativt ägare/brukare. Brukare har Nettbuss varit sedan i stort sett hela tiden.

Calle

Citat från: S Svensson skrivet 31 maj 2016, 20:53:21 PM
Om Du menar bussar med motor bak och låggolv så finns det några sådana i Ulricehamn, fn tre i Kinna några i Bengtsfors och 3-4 st som flyttats emellan Kinna och Göteborg för tjänst på röd express.
Med Kinna menas numera att bussarna också finns där.

Vad gäller fd röd express så finns det två kvar i Kinna 348 och 355 och fyra i Göteborg för tjänst till Borås (338,345,349,350?) och i Bohuslän finns nägra. I huvudsak placerade på Orust.
Dessa bussar förvärvades av Nettbuss för några år sedan (troligen 2014). Tidigare var de hyrda från Volvohandlaren. Märk att detta inte märks i bilregister. Där anges alternativt ägare/brukare. Brukare har Nettbuss varit sedan i stort sett hela tiden.

Nettbuss har några B12B 8500 från 2003, nr 70401-70406 som går på Röd Express, senast idag skymtades en av dem vid Polhemsplatsen.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 31 maj 2016, 18:04:02 PM
Volvo 8900 är i mitt tycke den bästa bussen för linjetrafik upp till 100 km. Visst finns det en del missar som borde kunnas åtgärdas för att bli helt 100.

Konstanta elfel, felvarningar och pling-pling-pling vore kul att slippa. Samt att öppningen av framdörren krånglar vid varannan hållplats, och att stoppknapparna aktiveras utan att någon tryckt. Även på tomkörningar. Men det är väl tyvärr bara att acceptera allt detta? Samt tala tyst om det, för att inte råka kränka nån Volvovän som kan ta det personligt? ;)

Snusmumrik

Vad jag hört så har man placerat toan vid bakdörren. Märkligt val kan man tycka.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

Knut

Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2016, 22:07:13 PM
Konstanta elfel, felvarningar och pling-pling-pling vore kul att slippa. Samt att öppningen av framdörren krånglar vid varannan hållplats, och att stoppknapparna aktiveras utan att någon tryckt. Även på tomkörningar. Men det är väl tyvärr bara att acceptera allt detta? Samt tala tyst om det, för att inte råka kränka nån Volvovän som kan ta det personligt? ;)
Man skal ikke akseptere slike tragiske Volvo fel. Bussfolket må bli like kravstore som lastebilfolket og levere tilbake vogner som ikke virker. Og spesifisere dagsbøter i kontrakten for alle vogner som står med slike VOLVO fel. Gjelder alle merker, men jeg mener at VOLVO er toppen av skit busser når det gjelder byggekvalitet på ferdigbygget buss og da Wroclaw bygget som desidert værste skiten som finnes
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Lars-Håkan_E

Citat från: Knut skrivet 02 juni 2016, 21:27:27 PM
Man skal ikke akseptere slike tragiske Volvo fel. Bussfolket må bli like kravstore som lastebilfolket og levere tilbake vogner som ikke virker. Og spesifisere dagsbøter i kontrakten for alle vogner som står med slike VOLVO fel. Gjelder alle merker, men jeg mener at VOLVO er toppen av skit busser når det gjelder byggekvalitet på ferdigbygget buss og da Wroclaw bygget som desidert værste skiten som finnes

Det har m.ao inte blivit någon större förbättring sedan produktionen avvecklades i Sverige? Kvalitén och standarden på bussar byggda i Säffle var ju under många år katastrofalt låg, tyvärr är det ju fortfarande så att man säljer merparten av sina enklare modeller till stora koncerner där det inte finns samma intresse att följa upp vad man egentligen fått jämfört med hos mindre och medelstora bussåkare.

Hade man haft samma kvalité på lastvagnssidan hade man nog inte haft många kunder kvar idag.

Hannes L

Någon som har nummer på vagnarna som kommer rulla i Lerum?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 juni 2016, 21:37:05 PM
Det har m.ao inte blivit någon större förbättring sedan produktionen avvecklades i Sverige? Kvalitén och standarden på bussar byggda i Säffle var ju under många år katastrofalt låg, tyvärr är det ju fortfarande så att man säljer merparten av sina enklare modeller till stora koncerner där det inte finns samma intresse att följa upp vad man egentligen fått jämfört med hos mindre och medelstora bussåkare.

Hade man haft samma kvalité på lastvagnssidan hade man nog inte haft många kunder kvar idag.

Maskinellt är kvaliteten rätt bra på 8900. B8-motorn är hållbarare än B9:an, och har en hel del råstyrka/vridmoment i grunden, även om effekten tyvärr stryps ner hela tiden pga miljökraven. Men dragkraften från 70-80 till 90 med full last i uppförslut är helt okej! I-shift växellådorna växlar bättre och bättre för varje generation, och samverkar nu även rätt bra med avgasbroms/retarder/intarder (eller vad som används just denna årsmodell). Inte heller skramlar det en massa, eller ramlar ner skruvar och brickor i huvudet på föraren. Dessutom tar man sig alltid fram, då rena haverier numera är sällsynta. När man tvättar dem rinner det inte längre in en massa vatten från förarfönstret rätt ner på strömbrytarna. Inte ens tacket läcker in vatten (som skedde redan på flera finskbyggda Vegor).

Det är elfelen som är boven. Med tillhörande konstanta varningsljud. Det plingar och piper så ofta att förarna till slut blir arga. "Meep-meep-meep" då bussen tror att en lucka (oklart vilken) är öppen. Trots att allt är stängt. "Pling-pling-pling" då bussen tror att den ska välta när den körs i 50 km/t rakt fram på plan mark. Stoppsignal för nästa hållplats som plingar för avstigande även under tomkörningar.
Hade man bara kunnat få TYST på varningssummern i åtminstone 5-10 minuter, genom att bekräfta att man sett varningen, och därefter bara haft varningslampan lysande, hade det varit en mycket trevligare buss att arbeta med. Volvo ska iaf ha en eloge för att de ju tillverkar världens mest hållbara varningssummer. Även om den piper och plingar konstant, lär den överleva själva bussens livslängd dubbelt upp. Ty dessa går aldrig sönder.

CW66

Nettbuss nya bussar:

Norra Bohuslän:
EOG527 nr?

Fyrbodal:
B8R 6x2/8900 70116-70154

Lerum
B8RLE 4x2/8900LE 70228-70234
B8RLE 6x2/8900LE 70255, 70259, 70261-70266
Rosero First = invnr?

Röd/Lila
B8RLE 6x2/8900LE  70634-70650

Stenungsunds Express
70256-70258, 70260