SL H65D 7931 - en CF som fick mogna till sig

Startat av Gunnar D, 01 juli 2012, 18:38:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D


Den sista CF75 (chnr 550236) lev 1960 till EOT men inregistrerades inte förrän 20 feb 1965 enl uppg. Tre år senare kom den till SOAB med nr 31 och 1970 till SL med litt H65D nr 7931. Här ses den vid Huddinge C i okt 1974 och har inte lång tid kvar i trafik.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

7931 stod på skroten Högdalen i mars 1975, så slutet var nära. De bussarna som bara hade en dörr var ju knepiga att tursätta.
Det var väl Knut Oskar som köpte den på den tiden han bedrev EOT. Han var ju känd för att hålla på grejerna tills de verkligen behövdes. I det här fallt hann väl Wallenberg ta över EOT innan den kom i trafik. Undrar vad mätaren stod på när den gick till skrot?

Peter Öden

Hej !

Hade bussen 1x0x0 även på vänstertrafiktiden ??

Mvh Peter Ö

Fredrik Klint

Återigen en trevlig bild tagen när vädret är tråkigt, på en ovanlig vagn dessutom  :).

Gunnar D

Citat från: Peter Öden skrivet 01 juli 2012, 19:49:46 PM
Hej !

Hade bussen 1x0x0 även på vänstertrafiktiden ??

Mvh Peter Ö

Osäker på det. Kan möjligen ha varit plattformsvagn (1+1+2) som några andra bussar från den tiden.
Någon som vet bättre?

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 02 juli 2012, 14:00:02 PM
Osäker på det. Kan möjligen ha varit plattformsvagn (1+1+2) som några andra bussar från den tiden.
Någon som vet bättre?

/Gunnar

Tror inte den varit plattformsvagn, dessa brukade behålla de långa fönstren baktill.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 juli 2012, 15:01:02 PM
Tror inte den varit plattformsvagn, dessa brukade behålla de långa fönstren baktill.

OK, dock står det i "Eskilstuna Omnibustrafik" sid 51 "De CF-bussar som EOT skaffade var utrustade med plattform och plats för konduktör baktill".

/Gunnar

Ulf Broman

Citat från: Gunnar D skrivet 02 juli 2012, 17:48:14 PM
OK, dock står det i "Eskilstuna Omnibustrafik" sid 51 "De CF-bussar som EOT skaffade var utrustade med plattform och plats för konduktör baktill".

/Gunnar

Låter rimligt.
Vi får hoppas att författaren till boken i fråga läser detta inlägg, och i bästa fall kan klargöra.
Det är i alla fall intressant med dessa vagnar som inte togs i drift direkt efter leverans.

Björn Forslund

Citat från: Ulf Broman skrivet 02 juli 2012, 20:56:28 PM
Låter rimligt.
Vi får hoppas att författaren till boken i fråga läser detta inlägg, och i bästa fall kan klargöra.
Det är i alla fall intressant med dessa vagnar som inte togs i drift direkt efter leverans.

Titta på bilder av andra ombyggda plattforms- CF så ser ni skillnaden. De har en kraftigare stolpe framför plattformen, och denna har blivit kvar även efter ombyggnaden eftersom den ingår i strukturen. Likaså har de stora bakre rutorna bibehållts. Alla Eskilstunas CF hade väl inte plattform? Det fanns även en 7926 som hamnade hos SL, även den är 1-0-0.
Det är inte ens säkert att de gått i E-tuna hela tiden, det kan ju vara frågan om bussar som Knut Oskar flyttat runt innan Wallenberg tog över.

Greger Larsson

Just denna CF75 har ju ett chassinr(550236) som är insprängt i CF65-serien(de övriga CF75:orna har 550001-550040) så nåt "special" torde det vara med den.
Sen lär den väl knappast ha stått overksam mellan 1960 och 1965 utan det bör väl vara så att den kom till D-län 1965-02-20 från något annan län(T?).

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 juli 2012, 21:46:14 PM
Just denna CF75 har ju ett chassinr(550236) som är insprängt i CF65-serien(de övriga CF75:orna har 550001-550040) så nåt "special" torde det vara med den.
Sen lär den väl knappast ha stått overksam mellan 1960 och 1965 utan det bör väl vara så att den kom till D-län 1965-02-20 från något annan län(T?).

Jag kom att tänka på att vi tidigare diskuterade en CF som visades upp utomlands. Var det dåvarande Persien?
Eftersom denna CF75 verkar ha ett högt chassinummer är det som Greger skriver, troligen något speciellt det är frågan om. Skillnaden mellan CF65 och CF75 var den grövre bakaxeln som var onödig på en buss i normal trafik..
Kan det vara så att Knut Oskar köpt en demovagn till bra pris?

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 juli 2012, 21:30:49 PM
Titta på bilder av andra ombyggda plattforms- CF så ser ni skillnaden. De har en kraftigare stolpe framför plattformen, och denna har blivit kvar även efter ombyggnaden eftersom den ingår i strukturen. Likaså har de stora bakre rutorna bibehållts. Alla Eskilstunas CF hade väl inte plattform? Det fanns även en 7926 som hamnade hos SL, även den är 1-0-0.
Det är inte ens säkert att de gått i E-tuna hela tiden, det kan ju vara frågan om bussar som Knut Oskar flyttat runt innan Wallenberg tog över.

OK, skillnaden är tydlig.
Åter till boken sid 51: "...några..CF som hann bli fem år innan de togs i bruk".

/Gunnar

Björn Forslund

Ett annat faktum är att Knut Oskar sålde EOT till Södertälje Omnibus AB redan i december 1964. Bussen vi diskuterar togs i trafik först 65-02-20 (uppgifter från EOT-boken).
Är det verkligen Knut Oskar som köpt in denna? Den kan ju ha kommit via SOAB, som köpte flera av Scanias demovagnar.
Att "EOT" står som ägare säger ju inget, eftersom SOAB ägde EOT vid denna tidpunkt.