"Skånetrafiken först i Norden med blippa på stadsbussarna"

Startat av Årskort Guld SJ, 05 december 2019, 23:02:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Årskort Guld SJ

Kanske en dum fråga för säkert har jag missat något - men vad skiljer sig detta från hur det fungerar sedan lång tid i Stockholm hos SL?

Skånetrafiken först i Norden med blippa på stadsbussarna
https://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/pressinbjudan-skaanetrafiken-foerst-i-norden-med-blippa-paa-stadsbussarna-2951035

/Jan-Erik
"Blippare på buss 865 idag"

Nu kom jag på det. I Skåne kan man använda sig av vanliga kontaktlösa betalkort dvs man kan resa för kontanter så länge som man har i form av ett kontaktlöst bankkort. I SL-land använder man sig av förbetalda SL Access-kort.
Men "blippar" man inte även med dom. :-)

Kanske det borde stå: "Skånetrafiken först i Norden med blippa på stadsbussarna med kontaktlösa bankkort"



Ersa

Chipkort som man blippade mot maskinerna började man ju med i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten 1 januari 2001. Att det i nyheten rör sig om kontaktlösa bankkort istället för huvudmannens chipkort vet jag inte om det är en så stor nyhet att ens skriva om, då i princip samma teknik ju fanns redan på Cashkortet 1997. Dock ej kontaktlöst då iofs.

Det blir lätt löjligt när man i media ska formulera sig för att skrytsamt vara "först" med något i Sverige.
Som när Norrtälje tätort var "först" med elbussar för något år sedan, trots att Landskrona haft trådbussar sedan 2003, och då var inte en dessa de allra första svenska trådbussarna. Då hette det att Norrtälje var först med elbussar "i hela stan", vilket i slutändan inte sa så mycket, då det väl bara är sisådär 4-5 bussar som utgör hela tätortstrafiken i byn. Andra tätorter hade ju fler antal elbussar än så, långt innan Norrtälje sett sin första elbuss.

iBear

Superskönt att den här tekniken börjar ta plats i bussen. Mindre meck för resenärer, mindre tjafs för förare och troligen en högre betalningsvilja när det blir så smidigt. Att dessutom kombinera med en maxtaxa som ger incitament till ökat resande med kollektivtrafik är åtminstone från mig med beröm godkänt. SL slipar på liknande system, men det ligger troligen några år fram i tiden.

VincentJkpg

Såvitt jag vet har denna funktion redan funnits ett tag i Jönköping men jag kan ha helt fel.

Ersa

Blir det mindre tjafs med bankernas kontaktlösa betalkort, jämfört med huvudmännens 15-20 år gamla kontaktlösa betalkort?

Ted Selander

Citat från: vinolik skrivet 08 december 2019, 23:30:31 PM
Såvitt jag vet har denna funktion redan funnits ett tag i Jönköping men jag kan ha helt fel.

Det går att läsa av bankkort mot kortläsaren istället för att föra in kortet i läsaren, men det är samma manuella rutin för föraren, och med långa pappersremsor i skräpkorgen.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 09 december 2019, 07:57:10 AM
Det går att läsa av bankkort mot kortläsaren istället för att föra in kortet i läsaren, men det är samma manuella rutin för föraren, och med långa pappersremsor i skräpkorgen.

Då kan jag faktiskt inte se några fördelar med de kontaktlösa bankkorten, jämfört med kontaktlösa busskort som t.ex SL Access och motsvarigheterna.

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2019, 08:30:14 AM
Då kan jag faktiskt inte se några fördelar med de kontaktlösa bankkorten, jämfört med kontaktlösa busskort som t.ex SL Access och motsvarigheterna.

Nu svarade jag på frågan ang. Jönköping.
Det Skånetrafiken provar i Hässleholm är papperslöst och utan ingripande från föraren, som jag förstått det (åtminstone för enzonsresor). Dvs. bankkortet är registrerat hos Skånetrafiken som dugligt betalningsmedel.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2019, 08:30:14 AM
Då kan jag faktiskt inte se några fördelar med de kontaktlösa bankkorten, jämfört med kontaktlösa busskort som t.ex SL Access och motsvarigheterna.

Fördelen blir ju för de som inte har ett busskort utan vill köpa en enkelresa ombord på bussen.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Citat från: Carl Eric skrivet 09 december 2019, 11:38:09 AM
Fördelen blir ju för de som inte har ett busskort utan vill köpa en enkelresa ombord på bussen.

Exakt. Blir en stor skillnad för oss som kör turisttäta linjer. Och de som "glömt" ladda sitt SL-kort har inget att skylla på då heller  8)

VincentJkpg

Citat från: Ted S skrivet 09 december 2019, 07:57:10 AM
Det går att läsa av bankkort mot kortläsaren istället för att föra in kortet i läsaren, men det är samma manuella rutin för föraren, och med långa pappersremsor i skräpkorgen.

Ja det låter ju som en jättebra förändring. Hoppas det kommer till fler regioner. Skulle verkligen hjälpa under rusningstrafik eftersom folk fortfarande envisas med att använda betalkort för att betala bussresor när det finns så många smidigare metoder

Gano

Citat från: vinolik skrivet 09 december 2019, 16:18:40 PM
Ja det låter ju som en jättebra förändring. Hoppas det kommer till fler regioner. Skulle verkligen hjälpa under rusningstrafik eftersom folk fortfarande envisas med att använda betalkort för att betala bussresor när det finns så många smidigare metoder

Systemet i sig är bra, men som Skånetrafiken valt att utforma det är uselt. Då man enbart kan köpa vuxenbiljetter med den metoden och barn/ungdomar uteblir sin rabatt på biljetten. Svaret från Skånetrafiken är att föräldrar måste i förväg köpa biljett på Skånetrafikens hemsida och en åt gången skicka till ett "biljettbärarkort". Snacka om att göra ungdomars liv väldigt oflexibelt.

VincentJkpg

Citat från: Gano skrivet 09 december 2019, 16:33:56 PM
Systemet i sig är bra, men som Skånetrafiken valt att utforma det är uselt. Då man enbart kan köpa vuxenbiljetter med den metoden och barn/ungdomar uteblir sin rabatt på biljetten. Svaret från Skånetrafiken är att föräldrar måste i förväg köpa biljett på Skånetrafikens hemsida och en åt gången skicka till ett "biljettbärarkort". Snacka om att göra ungdomars liv väldigt oflexibelt.

Jösses...