Rubricerade bussar anlände till Nobina i Borås från Skaraborg igår den 8 november. Bussarna, med rötter i Norge, ska enligt uppgift få sällskap av ytterligare några likadana Volvo 8900LE. Så vitt jag förstår ska dessa sättas in i trafiken på Viared, d v s linje 20 och nygamla linje 21 som återkommer i december. Planen lär också vara att de sista MAN A21 i Borås, nr 2322-2328, ska bort nu.
Mycket trevligt att MAN ersätts av Volvo, helt i min smak. Stor anledning att besöka Borås.
6010-6013 samt 6018 ska också till Borås.
Dom som försvinner är 2322-2326. :)
Så det blir två A21 kvar då. Det innebär totalt fyra tvåaxliga bussar i trafik med andra ord: 2327, 2328, 3753 och 3754.
Underbara nyheter.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Nu har ytterligare 4 Volvo ankommit Nobina i Borås. Denna gång 6010, 6011, 6012, 6018
Trevliga nyheter. 6013 borde väl också finnas?
Den hinner nog också komma... Kan ju nämna att det väl utnyttjade reservdelsförrådet 2321 (MAN A21) nu tycks ha försvunnit från depån. Den är i varje fall inte kvar på den plats där den stått sedan i våras.
Hoppas att dom fixar till Norgebussarna,ty vissa är rejält rostiga vid bakdörrarna :P /Ulf
6013 sågs i trafik i Skövde i söndags./Ulf
Flera av de andra har som väntat setts på linje 20 och 21 i veckan. Åtminstone 2325 och 2326 är ännu i trafik av de MAN A21 som ska bort. Av de fyra MAN A44 sågs idag 2330 och 2332 på linje 5, vilket är den linje de oftast gått på tidigare när de inte gått på 20.
Borås verkar förutsägbart på något vis..
Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 december 2023, 21:03:47 PM6013 sågs i trafik i Skövde i söndags./Ulf
Idag kom den till Borås. ;)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 14 december 2023, 21:34:19 PMFlera av de andra har som väntat setts på linje 20 och 21 i veckan. Åtminstone 2325 och 2326 är ännu i trafik av de MAN A21 som ska bort. Av de fyra MAN A44 sågs idag 2330 och 2332 på linje 5, vilket är den linje de oftast gått på tidigare när de inte gått på 20.
2322, 2323, 2324 är borttagna från trafik. Under nästa vecka försvinner också 2325 & 2326.
Då har med andra ord "Kungens buss" 2324, urspr. BL 092, rullat färdigt i Borås. Den var ju märkt så i fronten, inkl. en krona, efter att kungaparet åkt med den vid sitt Boråsbesök 2011 då bussen var helt ny.
Reprisvisa gärna en bild på den ;) /Ulf
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Nobina%202324%20%C3%85sbogatan%2CBor%C3%A5s%202017-04-19.jpg) ]
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Nobina%202324%20%C3%85sbogatan%2CBor%C3%A5s%202017-04-19-2.jpg)
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Tack :) /Ulf
Vi,några personer med anknytning till en tillverkare av fordon, pratade med en person som hade politiska uppdrag.
Vilket märke tror Du de kör med i München och Ulm ? Borås har ju en fabrik som tillverkar busschassier. Många personer utifrån kanske tror att det är MAN man tillverkas i Viared!
Första (?) MAN som kördes i Göteborg var en provvagn som gick hos dåvarande Swebus nuvarande Nobina. Sedan i samband med nytt avtal i Göteborg togs åtta begagnade MAN dit av GSAB.som förvärvat dem från Swebus. Dessa i sin tur hade förvärvat dem begagnat. Då var det problem med registreringsbesiktningen. Så de första MAN hos GSAB fick byggas om. Troligen av någon i Vetlanda. Jag vet inte exakt.
PS:Huvuddelen av lokalvagnar MAN tillverkas i Turkiet.
Det var 10 nya MAN-bussar som GS köpte av dåvarande Swebus, 5 A21:or och 5 A23:or. Dessa var tänkta att rulla i SL-trafiken och levererades därför röda. Men av olika anledningar kom bussarna aldrig i trafik för SL utan blev stående hos generalagenten för MAN i Lindvreten.
GS köpte bussarna på våren 2000 och dom sattes i juni samma år in i Frölundatrafiken som man precis då hade tagit tillbaka från dåvarande Linjebuss. Bussarna var placerade på garaget i Majorna och kunde lätt kännas igen eftersom dom hade kvar den vita folieringen, som var typisk för SL, runt det främre skyltskåpet ovanför vindrutan samt runt bakrutan.
Denna försvann dock med tiden men sätena fick däremot behålla sin original Swebus tygklädsel.
PS. Dom MAN-bussmodeller som inte tillverkas i Turkiet, tillverkas i Polen. DS.