Skurustugan i Nacka 2004

Startat av Bussmicke, 05 mars 2020, 13:33:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

hatad bussmodell, men tack för minnet :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det var knappast designen som var hatad, utan hur de (inte) fungerade. Problem och haverier längs vägen var de än kördes. Värmdö, Botkyrka och Roslagen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2020, 12:23:54 PM
Det var knappast designen som var hatad, utan hur de (inte) fungerade. Problem och haverier längs vägen var de än kördes. Värmdö, Botkyrka och Roslagen.

Var de lika stora problem i Skaraborg med dem också? De hade väl en drös med 55XX som sen flyttades till SL-land, 5523-5524 fanns väl på Gotland också.

Bussmicke

Var det inte åt andra hållet de gick?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

5523-24 flyttades från Nacka/Värmdö till Gotland 2004, 2009 flyttades 5523 sedan till Tyresö medans 5524 redan tidigare hamnade i Botkyrka

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Måns Johannesson

#9
5532-5534, 5538, 5539, 5542, 5543 hamnade i Skaraborg. 5525 flyttade först till Gävle och sedan vidare till Sörmland medan 5545-5547 gick direkt till Sörmland.

/Måns




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

AO

Minns att man tyckte de var snygga när modellen var ny med sin stora framruta och påkostade backspeglar.

5525 stod troligtvis lika mycket på verkstad som den var ute i trafik i Gävle. Vill minnas att det både var problem med elen och med dörrarna.

homer

Själv körde jag ju bussarna när dom var nya och de var inte driftproblem som var största problemet  som jag minns de, dom startade alltid och var nog mer driftsäkra i otorn än de äldre säfflevagnarna som området hade, så här snart 20 år senare berodde nog mycket av hatet på att de var en helt ny konstruktion med lågentre, men givetvis inte bara, bussarna var väldigt dåligt ihopskruvade och inredningen skakade sönder. själv tappade jag en sidoruta på motorvägen... Pedalerna satt för långt fram och en stor plastlåda under ratten gjorde att man inte kunde vrida stolen då knät tog i, Ventilationen var ju dessutom totalkass, när solen lyste kunde de bli över 40 grader varmt längst bak.

efter några år försvann ju samtliga från Nacka/Värmdö  till Botkyrka och ersattes av 51XX vagnar från Blekinge, betydligt bättre ihopskruvade men med en växellåda och motor som mer påminde om en gräsklippares än en buss.


Först försvann 5527-5529 till Tyresö.
sen som skrevs ovan ett gäng till Skövde som ersattes av 47XX vagnar från Göteborg samt 5523-5524 till Gotland  som ersattes med 0699 och 0700 och 5525 till Gävle,  samt några udda typer i 43xx som inte blev långvariga