Hur många B9S finns kvar i Stockholmsområdet?

Startat av Trst, 18 april 2024, 18:03:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trst

Hej.

Tänkte bara höra hur många Volvo B9S det finns kvar i reguljär trafik i Stockholmsområdet för närvarande? Såg ett exemplar med gamla fronten i Tyresö igår på 802:an vid besök där och i och med att fronten uppdaterades 2010 så borde de allra flesta exemplar av B9S hos SL vara på väg bort i och med att de allra flesta ju har den gamla fronten. Tänker då att dessa borde vara på sluttampen på grund av att många börjar uppnå maxålder för SL:s ålderskrav? Det är en rätt udda bussmodell och det vore kul att få åka lite innan de försvinner helt. Tänker även höra vilka linjer de flesta går på också? 802:an verkar ha en del B9S.

homer

I Slussen finns de lika många B9:or som råttor, bara att välja valfri linje fram till 9 februari då är dessa nu 19 år gamla bussar historia

Peter Rost

I juni 2023 fanns det uppskattningsvis cirka 70 stycken B9S i SL-trafiken.

//Peter

IvveRivve004

Enligt min översikt över de vagnar Keolis har i Stockholm finns det 54 vagnar (37 röda + 17 blå) och om man plussar det med de B9S Nobina har i Tyresö (0085-91) får man 61 stycken. Så det lär finnas 61 kvar i trafik.

virtual1

Ni glömmer B9S facelift,  dvs Nobina 739x... de lär nog rulla ett tag till.

IvveRivve004


Trst

Ok. Tack för svar! Hur kommer det sig att de allra äldsta fått gå så lång tid i trafik trots ålderskraven som jag förstår är på 16 år?

Fredde

Det bör väl hänga ihop med allt som hänt kring nya upphandlingen tänker jag...

IvveRivve004

Tycker ändå att de borde behållit 63XX-vagnarna (särskilt 6338 och framåt) då de levererades senare än 38XX-vagnarna, 64XX-vagnarna och 66XX-vagnarna.

Per E

Tillkommer Stockholm Spårvägars 5005 som väl fortfarande används? Visserligen avvikande men likväl en B9S.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 18 april 2024, 22:37:42 PMNi glömmer B9S facelift,  dvs Nobina 739x... de lär nog rulla ett tag till.

Fram till sommaren 2027 i teorin och regelverket. Om de håller ihop så länge vill säga.

Fredrik Gelin

Är det övertagandekrav på dem?
Annars lär de nog inte leva längre än till trafikstarten för VR respektive Nobina nästa sommar alternativt tills det finns tillräckligt många elbussar på plats i dessa avtal.

Ola Å

Tänk att de funnits nästan 20 år, jag börjar bli gammal, , jag kommer ihåg att vi provkörde en lånebuss i Täby C innan de officiellt dykt upp, föraren var lyrisk efteråt  :) . Några år senare lät det nog annorlunda  :o

Nico

Börjar bli gammal...?! Du är äldre än undertecknad och jag är gammal...  :)   Skämt åsido, när B9SALE-vagnarna var nya var de ju väldigt trevliga överlag och de var ganska snygga i sin design... men i takt med slitage, bortrationaliserat underhåll (typ att man återställde inte alltid ljudisoleringen runt motorn), Säffles allmänna kvalité osv. så blev det ju lite sisådär med tiden...

Även rent personligt uppskattade jag dessa vagnar mycket, men det bottnar både i det faktumet att jag gillar Volvo samt delvis även att jag inte är någon fan av pusherleder, speciellt inte vintertid. De senares enda fördel är att de är tystare än en mittmotorvagn... som å sin sida hade drivning på "rätt axel" och med ett släp som bara är ett släp... Å andra sidan var iofs. just vinteregenskaperna hos B9SALE inte heller de bästa givet den asymmetriska motorplaceringen. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Det jag förknippar med B9:orna är en glupande aptit på glykol och hjulhastighetsgivare (ABS-lampan), men visst var de trevligare att köra än samtida Scanior just pga att de fortfarande drev på rätt axel.
Sedan har de ett klimatsystem som måste ha konstruerats av någon ingenjör som hade för lite att göra med tanke på hur komplicerat det är att felsöka och underhålla.
Jag minns när vi bad om kopplings- och elscheman från Volvo vilket slutade med att vi fick prata med en pensionerad gubbe som varit med och byggt systemet och det visade sig att han hade ritningar kvar som Volvo inte hade.
Jag säger inte att B9:orna är dåliga, men de drogs med onödigt komplicerade lösningar som i sin tur drev underhållskostnader och tog man inte hand om dem på rätt sätt var de inte så förlåtande som sina föregångare.