SL H41 4558

Startat av Hasse L, 10 mars 2021, 20:40:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Efter sommaren 1982 var det slutkört med H41-42 4555-4561 på Björknäslinjerna. I september kunde de ses långt söderut på Södertörn. Jag noterade någon i början av 1983 också, men har ingen aning om hur länge de rullade vidare. Nån som vet besked?


7373, 7372, 4557, 4555 och 4558.

Ulf Berlin

Oj oj :)
Intressant att 4558 gick kvar i Lidingöfärgerna hela tiden./Ulf

zjbus

Tack för trevliga fotografier. CEF 488 tidigare A74558 och från början tillhörande BSBV såg ut så här i deras lackering www.svenskbusshistoria.se/go?id=40088 källa SBH
Bussen finns kvar i dag, den är bussregistrerad, senast godkända besiktning 2017-11-24 källa Transportstyrelsen

K R

Hej!

Skoj med bilder på H41!

Om den H41 som saknas på nedre bilden från Ösmogaraget, 4556,  hade varit med hade den vid tiden uppvisat ännu en variant på lackering (SL oxblodsröd).

Sedan är det ju lite speciellt med dessa H41:or.
Alla fyra var från början BSBV-lackerade i gult och svart och tillhörde måhända samtliga administrativt BSBV-grenen enligt den ovan länkade SBH-infon om 4558.

Emellertid var två av H41:orna i det svarta midjebandet på sidan märkta Busstrafiken Stockholm-Södertörn (BSS), som ju även det var Wallenbergägt,
med ursprungliga inv.- resp. reg.-nummer BSS 15 (A215) och BSS 16 (A216).

Dessa blev senare vid inköpet från mellanägande Stockholms Turistbussar (ännu ett Wallenbergföretag) till SL littererade H41 med nr. 4557 och 4558.
De övriga två H41, 4555 och 4556, var f ö ursprungligen BSBV 1 (BB101) och BSBV 2 (BB102).

mvh K R

Björn Forslund

Anledningen till att H41 blev BSBV-målade allihopa var att man ville ha en enhetlig framtoning vid större abonnemangskörningar. De som var registrerade på BSS hade A-nummer från början, medan BSBV var reggade i länet (B).
/Björn (ägare av 4558 under 10 år)

zjbus

Då är SBH:s angivna reg. nr. A 74558 felaktigt?

Lars-Håkan_E

Nej, bussen hade reg nr A216 som ny (BSS hade A nummer) när den sedan övertogs av SL så fick den nytt nummer A74558 och inv nr 4558.

zjbus

Då missuppfattade jag det, läste det som att bussen hade A 74558 som ny 1968-05-31 och då ägdes av BSBV på SBH:s sida och Björn skrev BSBV var reggade i länet (B).

HB

Även om det inte var originallack för 4558 att gå i Lidingötrafikens färger - så håll med om att det var en läcker färgsättning?

zjbus

Håller med dej det var en mycket läcker färgsättning.

Ulf Berlin

Bussen finns inte med i den utmärkta boken om SödraLidingöbanan...
Såldes den till Lidingötrafiken(s bolag),eller lackerades den så för att det skulle se "snyggt"ut?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 11 mars 2021, 12:26:46 PM
Då missuppfattade jag det, läste det som att bussen hade A 74558 som ny 1968-05-31 och då ägdes av BSBV på SBH:s sida och Björn skrev BSBV var reggade i länet (B).

Bussen var registrerad på BSS och hade därigenom A nummer (Som framgår i tråden tillhörde den administrativt BSBV men det påverkar ju inte detta), bussen kunde inte få A 74558 innan den inlemmades i SL:s vagnpark eftersom det var SL:s reg nummer serie som var kopplat till inv numret.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 mars 2021, 21:43:15 PM
Bussen finns inte med i den utmärkta boken om SödraLidingöbanan...
Såldes den till Lidingötrafiken(s bolag),eller lackerades den så för att det skulle se "snyggt"ut?/Ulf

Redan när bussen övertogs från Wallenbergsfären var ju Lidingötrafiken ägd av KSL/SL och från 1972 drevs Lidingö som ett dotterbolag.

Bussen har lackerats för att se ut som en Lidingöbuss.

Ulf Berlin

Hittade bussen i nämnda bok och där står det ordagrant:
"Lev 1968 till BSS som A216.Övertogs senare av Stockholms Turistbussar(formell ägare Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön).
1969 inköpt av SL och från november 69 placerad på Lidingö och ommålad i LOBs färger.
Användes i Lidingötrafiken till 6.1.1980 då den omstationerades till Söderhallen och utrangerades av SL 1984."
Dessa rader är ju skrivna av GFg och torde vara riktiga ;)/Ulf
(Inv numret hos LOB var 7729)

zjbus

 
CitatLars-Håkan_E
CitatBussen var registrerad på BSS och hade därigenom A nummer (Som framgår i tråden tillhörde den administrativt BSBV men det påverkar ju inte detta), bussen kunde inte få A 74558 innan den inlemmades i SL:s vagnpark eftersom det var SL:s reg nummer serie som var kopplat till inv numret.
Citat
Tack för informationen.