Åkersberga 1995

Startat av Bussmicke, 18 februari 2021, 13:38:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Sluttampen för linje 675 antar jag.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Man hade alltså fått upp den nya typen av busskurer innan man fick det nuvarande taket över hållplatserna längs med spåret.

david96

Vilken sträcka gick linjen 675 någonstans?

Ersa

Fanns även en dåvarande 676 i området Vaxholm/Österåker? Som för övrigt var samma kommun mellan 1974 och 1983.

Kul fakta: 675 är i nutid ett linjenummer som är föreslaget till en blå stomlinje mellan Rimbo och Arninge/Stockholm, som ersätter 639 på sträckan.

Lars-Håkan_E

Citat från: david96 skrivet 03 mars 2021, 09:25:05 AM
Vilken sträcka gick linjen 675 någonstans?

675 gick Åkersberga-Vaxholm via Nantes

Ulf Berlin

675an inrättades väl som en skolbusslinje 1 tur/riktning/dag för att eleverna i Vaxholm skulle till gymnasiet i Åkersberga?
Någon 676 fanns inte där då./Ulf

igel

Upphörde 675an i samband med att tvånget att gå i Röllingby gymnasium upphörde för Vaxholmseleverna?

(jag vet att 81orna inte var tvungna att gå i Röllingby vilka gick ut 2000)

Måns Johannesson

675 gick med ca 5 turer M-F, anslutning mot Stockholm med vaxholmslinjerna i Roslags-kulla vägskäl.  På helgerna servades istället Svinninge med linje 674 Rydbo-Svinninge-Rydbo (även denna hade anslutningar i Roslags-kulla men även i ena riktningen med tågen i Rydbo. När 629 kom tog den över det mesta av 674 och 675:s trafikuppgifter men jag tror det blev kvar en tur i varje riktning för skolbarnen.

/Måns

Karsten

Kulla vägskäl ska det vara. Roslagskulla ligger norr om Åkersberga, i höjd med Östanå.

igel

Är inte bussen på bilden skyltad 675E?

Ersa

Jag trodde det var ett L först, men tittar man noggrant ser man att det bör röra sig om ett E, ja.

Synd att det inte fanns någon 676 och 677 där ute under 1990-talet. Hade varit roligt med bilder på gamla röda korta Säfflebussar skyltade med dessa linjenummer.

Bussmicke

Tror inte det var en E-tur, tror bara det är framme av misstag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JAB

Det kördes också en oannonserad 674 på vardagarna i början på 1980-talet, ofta med gul/röd Vaxholmsledbuss näörinte H51orna räckte till. Den hjälpte ordinarie 675 skoltid på sträckan Åkersberga-Nantes-Vaxholm, det var mycket gymnasieelever som pendlade mellan Vaxholm och Röllingbyskolan i Åkersberga. 675 skippade Nantes när 674 förstärkte turen, detta orsakade en del del missförstånd bland sällanresenärer då dessa turer som sagt var helt oannonserarde. 

J Å

Lite överkurs kanske men ser ut att vara kl 15.20 och minns jag rätt gick det då en direkt till Vaxholm under några år utan att gå ner till Nantes och en via Nantes. Sista åren linjen trafikerades gick den 07.15 från Vaxholm och åter 15.20. I övrigt gick 629 med byte Kulla vägskäl för de som skulle till Vaxholm. Men även den hade typ varannan tur som ej gick via Nantes.

Karsten

Linje 629 började trafikera Nantes med alla turer först till december 2013.