Vilka operatörer är verksamma i Göteborg?

Startat av MM, 17 januari 2021, 04:44:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MM

Hej.

Ska under en tid bo i 424 57 Gunnilse och undrar vilka operatörer som har depåer i cirka 50 km radie från orten nämnda postort? Är enkom intresserad av linjetrafik denna gången, men lyckas inte få riktig översikt i vem som kör vad.

Kan ju aldrig skada att söka lite extrajobb... 😊

PauPut

Keolis, Transdev, Vy, GS Buss, Nobina, Connect Bus, Leja Touring är de jag kommer på utan att fundera allt för mycket.

Ingemar

Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Sambjo

Jörlanda buss ligger inom radien också. Lite på gränsen (55 km) så har du också KE's bussar i Kungsbacka

MM

Citat från: PauPut skrivet 17 januari 2021, 06:40:35 AM
Keolis, Transdev, Vy, GS Buss, Nobina, Connect Bus, Leja Touring är de jag kommer på utan att fundera allt för mycket.

Tusen tack för svaret.

Du vet inte mer exakt vilka depåer respektive operatör som du har nämnt innehar?

Erling.L

Keolis       Grimbo Angered Partille
GS           Kruthusgatan
Transdev  Kville Partille Mölndal
Nobina     Älvängen Kungälv o vill minnas de har nått i närheten av kruthus med
Connect   Gullbergsvass

De jag kommer på rak hand
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Sambjo

Transdev har ju bussar vid Grimbo de med numera.

Connect Bus finns även i Rävlanda och på Öckerö.

S Svensson

Vy har i Bulycke (närmare Torslanda från Volvo), Göteborg Norra, Partille och Stenkullen
Vad gäller Nobina kan de använda Bulycke också.
Vi skall också nämna att Transdev har huvuddelen av trafiken inom Göteborgs kommun. Huruvida förändringarna kommer ske vet jag inte. Öckeröbussarna är också ett företag som kör buss åt andra företag.
För ett antal månader sökte jag uppgifter via google om andra företag. Det finns ett antal mindre företag med mindre antal bussar. Hisinge Buss, CI Buss och (nya)Ljungskilebuss arbetar ihop och kör ibland tågersättning.  Om nu någon är van att köra turistbuss så finns ju Hallgren i Ulricehamn. De har omfattande körning i Göteborgstrakten.
Dock så ändras förutsättningarna hela tiden. Vad som sagts tidigare kan ett antal företag behövas  flyttas ut från centrala Göteborg

yngrot

Nobina har bussar på Gullbergvass  för linje  101 102 120 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Vad jag kan se har ingen nämnt Vårgårdabuss i Alingsås, Jörlanda Taxi och Buss i Kode eller Ellös Buss i Stenungsund.

S Svensson, har Vy verkligen depå i Partille? Team Verkstad som är dotterbolag finns där, men inte depå väl?
Med Göteborg Norra bör du mena Gullbergsvass?

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Tanum97

Citat från: Erling.L skrivet 17 januari 2021, 17:12:35 PM
Keolis       Grimbo Angered Partille
GS           Kruthusgatan
Transdev  Kville Partille Mölndal
Nobina     Älvängen Kungälv o vill minnas de har nått i närheten av kruthus med
Connect   Gullbergsvass

Nobina har trafikledning och lönekontor på Kruthusgatan.

Connect Bus har depå i Marieholm och inte Gullbergsvass.

Tanum97

Citat från: S Svensson skrivet 18 januari 2021, 01:05:50 AM
Vy har i Bulycke (närmare Torslanda från Volvo), Göteborg Norra, Partille och Stenkullen
Vad gäller Nobina kan de använda Bulycke också.
Vi skall också nämna att Transdev har huvuddelen av trafiken inom Göteborgs kommun. Huruvida förändringarna kommer ske vet jag inte. Öckeröbussarna är också ett företag som kör buss åt andra företag.
För ett antal månader sökte jag uppgifter via google om andra företag. Det finns ett antal mindre företag med mindre antal bussar. Hisinge Buss, CI Buss och (nya)Ljungskilebuss arbetar ihop och kör ibland tågersättning.  Om nu någon är van att köra turistbuss så finns ju Hallgren i Ulricehamn. De har omfattande körning i Göteborgstrakten.
Dock så ändras förutsättningarna hela tiden. Vad som sagts tidigare kan ett antal företag behövas  flyttas ut från centrala Göteborg

Nobina hade depån i Bulycke innan Vy tog över 2016.

Öckeröbussarna kör inte längre någon upphandlad trafik.

Tanum97


S Svensson

#13
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 januari 2021, 16:54:31 PM
Vad jag kan se har ingen nämnt Vårgårdabuss i Alingsås, Jörlanda Taxi och Buss i Kode eller Ellös Buss i Stenungsund.

S Svensson, har Vy verkligen depå i Partille? Team Verkstad som är dotterbolag finns där, men inte depå väl?
Med Göteborg Norra bör du mena Gullbergsvass?

//Jonas
Gullbergsvass är ett område som omfattar Bergslagsgatan. Men platsen som bussarna står kallas Göteborg Norra efter järnvägsstationen. Även gamla SJ verkstaden och GDG ligger i det område som brukar kallas Gullbergs Vass. Dessa ligger lite längre ifrån godsmagasinen i området. Namnet Göteborg Norra är mera precis än att kalla enbart detta för Gullbergs Vass.  För det står väl inga bussar hos fd GDG ?Detta ligger också i Gullbergs Vass. Vy kallar bussuppställningen för Bergslagsgatan.
Ja,Jonas jag och Du skiljer på Team verkstad och Vy. Men huvuddelen av folk gör det inte. Jag har pratat med folk som varit i Partille hos Team. Och nog ställs det upp fordon där. Inte bara sådana som skall besöka verkstaden.
Sandarna (nuv Connect Bus Sandarna) ligger alltså inte i Sandarna. Även de stod tidigare i området med godsmagasin och utmed vägen som i dag kalls 45. När flyttades dit. Efter branden ? Är bussuppställningen borta i Majorna ? Det var väl GS och Transdev som stod där. Jag kan ju tillägga att det stod i ett nr av GS Bladet i slutet av 90-talet om uppställning av bussar vid Eketrägatan och något ställe ytterligare. För Kville ägs (ägdes ?) av Göteborgs kommun och de ville ha alldeles för hög hyra för uppställning där. Det står väl inga bussar hos Volvo LV i dag ?
Så till stora frågan. Vart skall bussar ställas i framtiden. När området i Göteborg emellan Göteborg C och Göta älv köptes av kommunen var bussdepå och även uppställningen av järnvägsfordon uppe. För planerna var att bebygga området och flytta bussarna. De ställen är de vi pratar om här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gullbergsvass

Tanum97

Jag har arbetat hos Vy i 5 år och har aldrig hört "Göteborg Norra", finner heller ingen information om detta på internet. Vy kallar depån "Garage Gullbergsvass" och adressen är mycket riktigt Bergslagsgatan.

Det är många som inte vet att Team Verkstad ingår i Vygruppen och Vy har ingen personal som utgår från Partille, däremot har Transdev sina Volvobussar med förbränningsmotor uppställda på Team Verkstads område.

Bussgaraget som låg bredvid vagnhallen i Majorna är riven.