Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 12 februari 2021, 19:22:21 PM

Titel: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 februari 2021, 19:22:21 PM
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H30%205562%20Tekniska%20h%C3%B6gskolan%20%28T%29%2CStockholm%201999-11-13a.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H43S%206458%20Tekniska%20h%C3%B6gskolan%20%28T%29%2CStockholm%201999-08-10a.jpg)
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 12 februari 2021, 21:39:55 PM
Söderortsbuss på 644?
"H43S"på 6458?/Ulf
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 12 februari 2021, 23:07:33 PM
Vart gick linje 644?
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Leyland skrivet 12 februari 2021, 23:16:40 PM
6458

"Söderortsbuss" ?  Var den placerad vid Brännkyrka/Nyboda 1999?

"Häggviksbuss" - En nästan på dagen 16 år gammal f.d. flygbuss typ SL H23 (1-1+0-1). Serien 6451-6466 levererades till oktober 1983 när det stora inrikesflyget flyttade från Bromma till Arlanda och busstrafiken dit fick en "uppryckning" och gamla linje 77 till Bromma lades ned.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ersa skrivet 13 februari 2021, 00:48:31 AM
644 gick E18 fram till Söderhall, och därefter vidare på gamla Norrtäljevägen. Med dagens linjenummer motsvarar sträckan 676 Stockholm - Söderhall, och därefter 655 Söderhall - Norrtälje.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: B10M skrivet 14 februari 2021, 12:48:01 PM
Linje 644 gick gamla vägen Söderhall-Rösa och E18 Rösa-Norrtälje. Om jag minns rätt så gick linje 644 en tidig morgontur på vardagar från Stockholm, samt varannan timme på helger. Övriga tider kördes linje 655 istället.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 februari 2021, 11:24:42 AM
Var 644 en variant av 625 eller tänker jag fel?
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 15 februari 2021, 12:37:17 PM
I princip som"gamla 625an",men sedan förkortades ju 644 till Ledinge tpl och gick ner mot Riala enkelriktat i högtrafiken./Ulf
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ersa skrivet 15 februari 2021, 15:49:43 PM
Nu vet jag inte ens vilket decennium du är inne på, men tänker du inte på helt separata användningar av linjenumret 644?
1997 startades 656 mellan Mora vsk - Bergshamra - Riala - Ledinge upp. Senare förlängdes den från Ledinge via Kilen till Söderhall. I augusti 2008 fick denna långa 656 numret 644, som då varit fritt och oanvänt i flera år. Samtidigt ändrades flera andea linjenummer i trafikområdet.

Åtminstone mellan 2003 och 2008 fanns inte någon 644 alls.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 februari 2021, 16:39:54 PM
Hur är det idag?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: david96 skrivet 15 februari 2021, 16:45:32 PM
Och linjen 640 då?
Var den busslinjen som ersatte dagens 676?
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 februari 2021, 17:02:43 PM
Tvärtom...
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2021, 11:36:25 AM
Dåvarande 640 är nuvarande 676 rakt av. Där var det däremot ett regelrätt linjenummerbyte. 2004-2005 däromkring om jag minns rätt. Nån annan får gärna komplettera med exakt datum.

Du för vidareutveckla din fråga, Micke. Vilken linje idag är det du menar?
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Hasse L skrivet 16 februari 2021, 16:59:56 PM
(https://i.postimg.cc/0Q8YLCPm/Tdt-Not-30-4-70-B.jpg)
Ursprungligen var 640 numret för båtbussarna till/från Norrtälje hamn. När färjetrafiken hade upphört hade man kvar ett lämpligt, igenkänt linjenummer för de direktare avgångar som snart kom att motiveras av det ökade resandet.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2021, 19:38:32 PM
Innan det här tvånget att mellansiffran skulle vara en sjua på de blå stomlinjerna, var det rätt logiskt med de raka tydliga röda linjerna som hade jämna nummer som 610, 640 och 670.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 16 februari 2021, 21:08:39 PM
Citat från: Hasse L skrivet 16 februari 2021, 16:59:56 PM
(https://i.postimg.cc/0Q8YLCPm/Tdt-Not-30-4-70-B.jpg)

Hade Roslagsbanan slutat gå till Norrtälje än? Annars känns det som att det var väldigt få bussar som gick till Norrtälje, eller syftar tidtabellen enbart på turerna som går hela vägen till Norrtälje hamn?
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Leyland skrivet 16 februari 2021, 21:43:34 PM
1969 var sista året med Roslagsbanan till Norrtälje.

Busstrafiken hade inte större utbud (antal avgångstider) första åren på 1970-talet.

Däremot skall man ha i minne att det var ett annat upplägg; Övriga Roslagslinjer som t ex Ljusterö, Blidö, Singö osv gick hela vägen in till Stockholm och Jarlaplan dvs det var inte som idag med byte i Norrtälje från en stomlinje liksom när det var avgångar med hög belastning gick många förstärkningsvagnar på samma avgångstid. Det kunde vara både tre och fyra vagnar på samma avgångstid.

Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Karsten skrivet 16 februari 2021, 23:30:04 PM
Jo, men enligt den logiken borde även 620, 630, 650 och 660 vara raka tydliga linjer. Tror nog mer på slumpen...
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2021, 00:55:12 AM
Tja, folk tror ju idag att sjuan i mitten är en slump. Om de ens lägger märke till logiken. Det hade nog varit bättre att utveckla systemet med nolla i slutet, och göra om 620, 630 m.fl till samma slags raka linjer. Samt skippa blåfärgen som inte gör minsta lilla nytta utanför innerstan.

Angående Roslagsbanan har den aldrig varit byggd eller använd för resande hela vägen mellan Stockholm och Norrtälje. Utöver nåt experiment med en rälsbuss på 60-talet, Finländaren, fanns det väl knappt nån genomgående tågtrafik Stockholm - Norrtälje?
Banorna trafikerades väl som de var ursprungligen byggda:
Uppsala - Rimbo - Norrtälje
respektive
Stockholm - Rimbo - Hallstavik

Annars fungerade trafiken som Leyland beskriver. Alla möjliga linjer gick mellan Stockholm och Norrtälje, för att därefter fortsätta vidare mot olika väderstreck efter Norrtälje. Även 621 hade genomgående trafik Stockholm - Åkersberga - Norrtälje. Men man måste även hålla i åtanke att dagens system med enorm pendling mellan Norrtälje och Stockholm inte fanns på samma nivå då, jämfört med dagens resande. Förr jobbade fler boende i Norrtälje inom Norrtälje kommungräns, och inte i Stockholm.
Dagens system med ett enda linjenummer på E18 är dessutom ett rätt nytt upplägg. Till och med några få år in på nuvarande avtal med Nobina kördes faktiskt fortfarande då och då nån 637 som förstärkning skyltad 637 från Ellan, hela vägen in till Tekniska högskolan. Källa: Jag själv bakom ratten i 0029.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 februari 2021, 01:33:29 AM
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2021, 11:36:25 AM
Dåvarande 640 är nuvarande 676 rakt av. Där var det däremot ett regelrätt linjenummerbyte. 2004-2005 däromkring om jag minns rätt. Nån annan får gärna komplettera med exakt datum.

Du för vidareutveckla din fråga, Micke. Vilken linje idag är det du menar?


Frågan kom ju direkt efter svaret efter som citering inte är tillåtet hursomhelst här.
656/644 till Mora vsk. 644 till Tekniska finns väl ingen ersättare till?
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2021, 01:54:31 AM
Frågan "Hur är det idag?" visste jag inte om den gällde gamla Norrtäljevägen eller Riala/Bergshamra...

De avgångstider som förr trafikerades av dåvarande 644 ersattes rakt av med 655 och dess täta (eventuellt utökade) avgångar, efter ett löfte att turtätheten på gamla Norrtäljevägen norr om Roslagsstoppet (Söderhalls trafikplats) inte skulle minska efter motorvägens invigning midsommar 1996. Alla 655or har anslutning till en 676a vid Roslagstoppet t/f Stockholm.

Om du är ute efter en ersättare som innebär att man slipper bussbyte på sträckan: Nej, det finns inte sedan sisådär 20 år, och är inte tänkt att finnas heller.
Att ha direktbusslinjer utan byten åt alla möjliga håll, som vissa andra forumdeltagare förespråkar, blir bara opraktiskt och besvärligt att driva.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: B10M skrivet 17 februari 2021, 04:09:45 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2021, 00:55:12 AM
Angående Roslagsbanan har den aldrig varit byggd eller använd för resande hela vägen mellan Stockholm och Norrtälje. Utöver nåt experiment med en rälsbuss på 60-talet, Finländaren, fanns det väl knappt nån genomgående tågtrafik Stockholm - Norrtälje?
Banorna trafikerades väl som de var ursprungligen byggda:
Uppsala - Rimbo - Norrtälje
respektive
Stockholm - Rimbo - Hallstavik

Är du säker på det? Det var ju så att efter 1949 var hela sträckan Stockholm-Norrtälje elektrifierad, men inte banorna till Hallstavik och Uppsala. Så det verkar inte rimligt att man skulle ha kört Uppsala-Norrtälje eller Stockholm-Hallstavik då, för då skulle man ju inte ha någon nytta av elektrifieringen. Och varför skulle man ha kört Finländaren med rälsbuss när hela sträckan var elektrifierad?
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Leyland skrivet 17 februari 2021, 07:11:51 AM
OT apropå Roslagsbanan till Norrtälje och elektrifiering; De många stations- och järnvägsscenerna i den Svenska filmen Soldat Bom med bl.a. Nils Poppe som stins spelades in vid station Finsta mellan Rimbo och Norrtälje 1948. Bara ånglok och ingen kontaktledning synes. Bl.a. ger stinsen avgång till ett godståg. Året därpå blev det en annan miljö i Finsta.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2021, 08:35:10 AM
Varför Finländaren gick med rälsbuss vet jag inte, men det hade kanske nåt att göra med vändningen i Rimbo som upplevdes som tidsödande. Till den grad att man i början av 1960-talet faktiskt funderade på två olika planer att bygga nya spår i utkanten av samhället Rimbo, för att slippa vändningen. Jag är även osäker på om sträckan ner från Norrtälje station till Norrtälje hamn var elektrifierad.
Det finns flera böcker om ämnet, varav Skendöd i Roslagen av Stig Svallhammar är en av de mer detaljerade. 1:40 var tydligen den totala restiden, pga växling i Rimbo och väntan på andra tågmöten.

https://www.tydal.nu/postvagnen/323460.htm
https://youtu.be/60A50-RCrqA

Detta har åtminstone jag i bakhuvudet varenda gång folk föreslår en framtida förlängning av Roslagsbanan från Rimbo till Norrtälje, efter att sträckan Kårsta - Rimbo byggts. Alltså att förslaget "vidare till Norrtälje" är dumheter.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2021, 08:40:50 AM
Tillägg: Jo, det verkar faktiskt som att hamnspåret i Norrtälje aldrig fick elektrifiering. Från 1967 till nedläggningen 1969 var sträckan Rimbo - Norrtälje tydligen dessutom avelektrifierad.

https://www.tydal.nu/postvagnen/504487.htm
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 februari 2021, 09:50:34 AM
Jag tror inte RB kommer förlängas mot Ribo igen.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2021, 15:35:58 PM
Nu var det ju inte det som saken gällde, utan färdvägen från Stockholm via Rimbo till Norrtälje, som vissa utsockes tror är acceptabel för Norrtäljes pendlare.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 17 februari 2021, 23:49:55 PM
"Söderortsbuss" syftar på 5562, antar jag. F.d. Huddingevagn som mellanlandade ett tag i Nyboda (och sen vidare till Norrtälje förefaller det men vet inte om det var ett tillfälligt lån eller riktig flytt).

"H43S"; F.d. H23 där ett par indvider togs över av Swebus 1993 och lackades röda. Men redan på sluttampen hos SL så omlitterades dessa till H43 p.g.a. leverans av nya Säffle ledvagnar som fick heta H23.
En av dessa "gamlingar" kom tillbaka till SL 1996 när Ösmö åter blev ett SL Buss garage. "S" syftar på förflutet hos Swebus och något flera vagnar fick som littera.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: igel skrivet 18 februari 2021, 09:34:50 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2021, 00:55:12 AM
Tja, folk tror ju idag att sjuan i mitten är en slump. Om de ens lägger märke till logiken. Det hade nog varit bättre att utveckla systemet med nolla i slutet, och göra om 620, 630 m.fl till samma slags raka linjer. Samt skippa blåfärgen som inte gör minsta lilla nytta utanför innerstan.
SL har i alla fall på sin hemsida avskaffat den blå färgen på 175an. 
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 18 februari 2021, 17:07:07 PM
Tack Fredrik för dina svar.
Funderade om ev Söderort/Nyboda hade(normalt)någon tur på 644an.../Ulf
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 18 februari 2021, 19:31:50 PM
Igel, vad menar du med att SL avskaffat den blå färgen på linje 175 på deras hemsida?
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: igel skrivet 18 februari 2021, 19:38:55 PM
Om du gör en sökning.
https://sl.se/?mode=travelPlanner&origId=9300&origName=Akalla+%28Stockholm%29&destName=Stora+torget+%28J%C3%A4rf%C3%A4lla%29&destId=5836&transportTypes=79 (https://sl.se/?mode=travelPlanner&origId=9300&origName=Akalla+%28Stockholm%29&destName=Stora+torget+%28J%C3%A4rf%C3%A4lla%29&destId=5836&transportTypes=79)
Så är ikonen röd på 175an. (andra bussar i 70serierna är blå).
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 18 februari 2021, 20:00:43 PM
Ahh tack. Intressant. Förmodligen en miss, jag litar inte ett dyft på SLs koll.
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 februari 2021, 20:49:56 PM
Vem gör det?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: Karsten skrivet 18 februari 2021, 22:03:55 PM
Jag tycker SL är jättebra!
Titel: SV: Tekniska högskolan 1999
Skrivet av: igel skrivet 19 februari 2021, 10:59:36 AM
Hade det vari 172, 178, 676 eller 4an hade jag utgått från att det varit en miss. Men nu är 175an inte vilken linje som helst, den kallas inte ens stombuss utom just BRT. Bussarna är inte heller stomlinjeblåa utan målade som tunnelbanevagnar med grått och blått runt förarhytt och dörrar.