UL landsbygdsavtal från 2021

Startat av Bussmicke, 10 februari 2020, 12:24:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fullgasspartid

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2020, 11:14:44 AM
Det finns inget bestämt regelverk över begreppen, så alla får använda vilka begrepp de vill. Även om det innebär förvirring ibland. Speciellt när allmänheten börjar tala om skolbussar, men menar linjetrafik, kan det uppstå förvirring gentemot de helt olika bussföretagen som kör varsitt trafikslag.

Det jag personligen är van vid är att skolbussar upphandlas i kommunal regi, och har ingenting med landstingets linjetrafik att göra. De ses som ett komplement som sätts in där landstingets linjetrafik saknas. Den linjetrafik som är anpassad för skolorna i bl.a Uppsala län samt Norrtälje och Vallentuna kommuner räknas enligt detta som enbart linjetrafik. Detta även om linjetrafikbussarna har skolskyltar på avgångarna tänkta för skolbarn.

Kan hålla med om att det är lite förvirrande UL gjorde lite snyganpassnibg av linje 524 till Skollinjer.
Tidigare gick samtliga hela vägen dvs ÖH - Skp.  Nu vänder många i Hillebola om det är passagerare annars tidigare ändå.
Tidigare gick den även alla vardagar men nu alltså bara skoldagar....

Kommunenerna beställer trafik av UL tidigt på året och Även extra verksamhetsresor,
Sedan lägger UL ut det till utföraren så funkar det väl i alla län???

Fullgasspartid

Det var väl meningen vi skulle diskutera anbudet här och inte sportlov eller skoltrafik 😀😀

Nåväl i dagens unt står det att Mohlins bussar tänker börja rekrytera förare från befintliga bolag, sen vad dom erbjuder är en annan sak🙄
Många förare idag kör på sk årsarbetstid och dom som ligger högt 90-97% lär ju inte vilja sänka sin procent
Och om man då tänker detta anbud låg 8% under Sambus(som kom fyra) då är frågan vart drar man dessa procent ? Förarna så klart

Bjorkm

Någon här som vet antal bussar på respektive stationeringsort?

Ersa

Citat från: Fullgasspartid skrivet 15 februari 2020, 09:38:20 AM
Kommunenerna beställer trafik av UL tidigt på året och Även extra verksamhetsresor,
Sedan lägger UL ut det till utföraren så funkar det väl i alla län???

Nej, alla län gör olika. I Stockholm län finns det t.ex gott om rent kommunala skolskjutsar som inte har ett dugg med landstinget/regionen och SL-trafiken att göra.

Citat från: Fullgasspartid skrivet 15 februari 2020, 09:44:40 AM
Det var väl meningen vi skulle diskutera anbudet här och inte sportlov eller skoltrafik 😀😀

Denna tråd är ju avknoppad från upphandlings/anbudstråden, så nu finns ju friheten att ha en rejält bred debatt om allt som rör UL:s landsbygdsavtal i den. Inte bara anbudet.

Ersa

Så Mohlins vann och Sambus kom fyra.
Finns det någon fullständig lista att ta del av, med alla företag och siffror?

Peter Öden

Hej !

Totalt ska det röra sig om 115 fordon, avtalet är på 8,5 år meden option på fyra år.

Mvh Peter Ö

Fullgasspartid

Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2020, 13:34:18 PM
Så Mohlins vann och Sambus kom fyra.
Finns det någon fullständig lista att ta del av, med alla företag och siffror?

1 Mohlins
2 Nobina
3 Bergkvara
4 Sambus

Fullgasspartid

Någon som känner till hur det är och jobba åt Mohlins bussar??

jocke

Så de gäller enbart linjerna
103, 104, 105, 106, 108, 109, 116, 117 och 125?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fullgasspartid

Citat från: jocke skrivet 17 februari 2020, 19:07:59 PM
Så de gäller enbart linjerna
103, 104, 105, 106, 108, 109, 116, 117 och 125?

515 524  sen finnes det säkert glesbygdslinjer kring Knivsta, Ramsta
Jag har bara koll norra delen....
Lägg sen till alla Skollinjer så det är några fler 😀

BR

Citat från: Fullgasspartid skrivet 15 februari 2020, 15:56:56 PM
1 Mohlins
2 Nobina
3 Bergkvara
4 Sambus

Någon som vet skillnaden i pris mellan de fyra?