Huvudmeny

MFGDJ

Startat av 1896, 20 augusti 2011, 20:25:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Musei Föreningen Gefle Dala Järnväg, har ett lokstall i Falun, jag var dit för ca 10 år sedan, då hade man ett antal "Ostkupor", alltså gamla rälsbussar tillverkade i Linköping och Eksjö, nu har jag fått veta att man sålt dessa och att Tåg i Bergslagen har lackat om dessa i sina färger, (lär ha varit en av dessa som spårade ur mellan Mora och Rättvik nyligen,) detta är ju skandalöst tycker jag, när det finns så få kvar, och detta är Svensk Järnvägshistoria när den är som bäst.  >:(

Fikman


Det stämmer att TIB äger den, men det är Orsa musiejärnvägs sälskap som har ansvaret för den åt TIB.
Är väll inge fel att den ägs av ett kapitalstarkt företag som har råd att underhålla den

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fikman skrivet 20 augusti 2011, 21:30:01 PM
Det stämmer att TIB äger den, men det är Orsa musiejärnvägs sälskap som har ansvaret för den åt TIB.
Är väll inge fel att den ägs av ett kapitalstarkt företag som har råd att underhålla den

Låt oss nu reda upp detta. Fordonet som avses torde vara X20 202. Det har aldrig ägts av GDJmf eller Tåg i Bergslagen, men väl av Tågkompaniet som köpte det från Västmanlands Lokaltrafik att användas som reserv för Upptåget. Ursprungligen ägdes det av TGOJ. Den lackerades för några år sedan om i en färgsättning som skulle påminna om den som NKlJ hade för sina motorvagnståg "Uddeholmaren", inte i TiB:s färger.

Fordonet är nu deponerat hos Orsa Järnvägsförening, som alltså har hand om den dagliga vården av det. Under en utflyktsresa för OJF:s medlemmar till Gävle den 11 september förra året spårade det ur mellan Garsås och Rättvik på grund av fel på banan. Tåget framfördes vid olyckstillfället något långsammare än den tillåtna hastigheten. Skadorna blev inte värre än att fordonet kunde repareras.

"Ostkupor" var det gängse namnet på de tvåaxliga släp som hette UFV och med sådana kunde man inte skapa något tåg. Det Niklas Vasa avser torde vara ett par motorvagnar av typ Y6/Y7/Y8 och dessa har inte sålts till Tåg i Bergslagen eller Tågkompaniet. Troligen har de sålts till andra museiföreningar med större möjlighet att bevara dem men med reservation för att de var i så dåligt skick att de måste skrotas.

Jag skulle gärna vilja att Niklas Vasa utvecklar det skandalösa i att ett kommersiellt tågbolag tar hand om och på egen bekostnad rustar upp ett motorvagnssätt från mitten av 1950-talet för att sedan deponera det hos en museiförening när det inte längre behövs i den egna trafiken.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

När jag var till MFGDJ för ca 10 år sedan hade man ett antal Y-rälsbussar, dessa finns enligt uppgift inte kvar hos MFGDJ, att dessa skulle ha används senare i komersiell trafik, är ju föga troligt, att lacka om dessa från orginallack är en skändning av kulturvärdet. Om nu någon annan musei förening har hand om fordonen, så må ju det vara hänt, detta måste jag forska i.

Den ena Y-rälsbussen som MFGDJ hade var tillverkad i Linköping, nu minns jag inte nr på denna, den andra var en modell med godsfinka tillverkad i Eksjö, med nr 2069.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 augusti 2011, 20:04:48 PM
När jag var till MFGDJ för ca 10 år sedan hade man ett antal Y-rälsbussar, dessa finns enligt uppgift inte kvar hos MFGDJ, att dessa skulle ha används senare i komersiell trafik, är ju föga troligt, att lacka om dessa från orginallack är en skändning av kulturvärdet. Om nu någon annan musei förening har hand om fordonen, så må ju det vara hänt, detta måste jag forska i.


Jo, men nu blandade du ju ihop det rejält med en motorvagn som inte ens var en "Y-rälsbuss". X20 202 var när Tågkompaniet köpte den i Västmanlands läns färger, vitt och blått. Den dekalerades sedan för Furuviksparken i samband med att Tågkompaniet använde den i tågen som gick dit från Gävle. Färgen blev med tiden så dålig att om fordonet skulle fortsätta att användas måste man måla om. Till TGOJ:s ursprungliga färger? Ja, varför inte men det fanns redan ett snarlikt fordon i dessa färger. Därför valde man en annan historiskt intressant färgsättning om än med föga koppling till fordonet. Tåg i Bergslagen var överhuvudtaget inte inblandade i detta mer än att man hyrde in fordonet för några tågpar Falun/Borlänge-Ludvika under ett par år.

Inget kommersiellt företag har lackat om någon Y6-Y8 från orginalfärgen. Däremot har ett par museiförseningar gjort det.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 23:43:04 PM
Inget kommersiellt företag har lackat om någon Y6-Y8 från orginalfärgen. Däremot har ett par museiförseningar gjort det.

DVVJ är väl att betrakta som ett kommersiellt företag, om än i stiftelseform?

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 21 augusti 2011, 23:50:21 PM
DVVJ är väl att betrakta som ett kommersiellt företag, om än i stiftelseform?

I så fall är väl även museiföreningarna att betrakta som kommersiella. Men DVVJ har i alla fall målat om sina Y7-or.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Men om det inte är samma rälsbuss vi talar om, vart har dessa som MFGDJ hade tagit vägen ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 augusti 2011, 09:25:12 AM
Men om det inte är samma rälsbuss vi talar om, vart har dessa som MFGDJ hade tagit vägen ?  ???

Det är inte samma "rälsbuss" vi talar om. Det har väl ändå tydligt framgått. Vad som hänt MfGDJ:s "rälsbussar" vet jag inte men jag har tidigare framkastat ett par teorier.

Vill du veta och inte bara utgå från att det du tror är sanningen är väl det bästa att skriva till föreningen och fråga.
http://www.mfgdj.se/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2011, 09:34:59 AM
Det är inte samma "rälsbuss" vi talar om. Det har väl ändå tydligt framgått. Vad som hänt MfGDJ:s "rälsbussar" vet jag inte men jag har tidigare framkastat ett par teorier.

Vill du veta och inte bara utgå från att det du tror är sanningen är väl det bästa att skriva till föreningen och fråga.
http://www.mfgdj.se/



http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=49640

1896


HJP

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 augusti 2011, 20:04:48 PM
....att lacka om dessa från orginallack är en skändning av kulturvärdet.
****
Att lacka om museifordon till annan färg än den de en gång hade, är inte en skändning. Jag är ingen vän av att man gör så, men det är ägaren som bestämmer över sin materiel. Ingen annan.

Så länge det inskränker sig till omlackering, så är det inte värre än att det går att återställa. Det blir annat om fordonen byggs om t.ex.
Mig veterligt finns det bl.a. en f.d. NKlJ-Hilding, omlackad till SJ-färg. Två gröna T23:or. En X16 omlackad till GSJ-färg. Personligen gillar jag inte det, men upprörs inte heller. Det går - som sagt - att återställa, tämligen enkelt. Skrotdöden hade varit betydligt värre.
Om det är som Staffan skriver, att ett kapitalstarkt företag bekostat renovering, så är det väl bara att tacka och ta emot.

HJP

Fikman

Här kommer ett kort på Tågkompaniets skönhet