59:an - tre veckor kvar

Startat av Hasse L, 18 november 2017, 11:24:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Citat från: Bussmicke skrivet 29 november 2017, 07:35:24 AM
Kiosken på Gunnars bild ser stängd ut, synvilla?

Kiosken från 1922 finns bevarad i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.


Leyland

Citat från: Peter Rost skrivet 29 november 2017, 08:01:53 AM
Mer om 59:an:

https://sl.ifokus.se/articles/51be5aea8e0e745580000116-linje-59

Bilderna på sl.ifokus från 1 maj 1972 på linje 59 på Barnhusbron/Dalagatan är föranlett av 1:a maj demonstrationer vid Norra Bantorget och därmed omlagd körväg via Kungsholmen.

Det framgår inte, vad jag kan se, i publiceringen fotografens namn eller källa av bl.a. dessa äldre bilder - vilket är tråkigt. Så länge det går i kedjan av publiceringar på moderna media, bör ju kända upphovsrättsuppgifter vara a och o.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 november 2017, 19:41:12 PM
Linje 66 flyttades till Söderhallen (och 43:an till Hammarby) redan 16.12.1971. Anledningen bör ha varit kommande platsbrist i Nyboda. Fler tunnelbanevagnar skulle efter hand behöva härbärgeras i Nah.
Ok, men H23 följde väl inte med till Hammarby? Skälen till H23 på 43:an hade väl rivits bort på Norrmalm.

Citat från: Bussmicke skrivet 29 november 2017, 07:35:24 AM
Kiosken på Gunnars bild ser stängd ut, synvilla?
Den var stängd, vill minnas att bilden togs strax innan kiosken flyttades.

/Gunnar

Hasse L

#64
Ett par av Söderhallens H18 kanske, till omväxling:

LRU 086 - Scania CN113 MaxCi 1996 - Busslink 5065.

Från 19.8.2002 tog linje 56 över sträckningen via Kungsholmsstrand till Hornsberg och 59:an kom att hålla sig på Södermalm under vintertidtabellen 02/03, men detta blev ingen vidare succé. Från sommaren 2003 började vi köra N Hammarbyhamnen - Sergels Torg, via Södertunneln och Centralbron - vill jag minnas.

PJX 342 - Scania CN113 MaxCi 1993 - Busslink 5010.

Peter Rost

Citat från: Leyland skrivet 29 november 2017, 08:13:27 AM


Det framgår inte, vad jag kan se, i publiceringen fotografens namn eller källa av bl.a. dessa äldre bilder - vilket är tråkigt. Så länge det går i kedjan av publiceringar på moderna media, bör ju kända upphovsrättsuppgifter vara a och o.

Jag får väl passa på att tacka för att du "upplyser" mig......

Bussmicke

Ombyggd som vanligt, nytt modernt hus på platsen var hållplatsen Malmgårdsvägen ligger. Vidare verkar hållplatsen flyttats fram något samt att Bensinmacken är borta.

Bild från igår:
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Finns det något Original 59 kvar idag?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Tack för trevlig bild. Så även den tomten är förtätad och bebyggd numera.

Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2017, 13:47:15 PM
Finns det något Original 59 kvar idag?

Vad efterfrågas?

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2017, 13:47:15 PM
Finns det något Original 59 kvar idag?
Att vändningen runt kvarteret Gurkan är densamma - om än i motsatt riktning - idag som 1930 är kanske en originalitet? Värmdögatan har bytt namn till Malmgårdsvägen och ändhållplatsen fanns då i Barnängsgatan (motsvaras av nuv. Barnängs Tvärgränd). Dagens hus längs Ljusterögatan bör ha funnits 1930.  /Hasse

Bussmicke

Citat från: Leyland skrivet 30 november 2017, 13:49:08 PM
Tack för trevlig bild. Så även den tomten är förtätad och bebyggd numera.

Vad efterfrågas?
Enligt trådskaparen så verkar det vara Slussen - Norra Hammarbyhamnen som är i stort sett original.
Linjen har ju ändrats så mycket genom året så jag undrade om det fanns kvar något av den ursprungliga linje 59?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Citat från: Bussmicke skrivet 01 december 2017, 09:29:50 AM
Enligt trådskaparen så verkar det vara Slussen - Norra Hammarbyhamnen som är i stort sett original.
Linjen har ju ändrats så mycket genom året så jag undrade om det fanns kvar något av den ursprungliga linje 59?

Mer historik:

http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/059webb.pdf

Greger Larsson

H59 5246 rundar Norra Bantorget 26/1 1986:


Hasse L

Fler H59:or:
Först till den norra ändhållplatsen under många högertrafikår.

JEC 005 - SL 5225.
Efter Vanadisplan vände bussarna i en stor slinga: Gävlegatan-Norra Stationsgatan-Hälsingegatan där ändhållplatsen fanns.


DXD 942 - SL 5252.
Norrbro var från första början 1930 och ända till slutet av 80-talet 59:ans förbindelse med Norrmalm. Ja, sedan Strömbron tagits i bruk 1948 kördes linjen över denna i sydlig riktning så länge det var vänstertrafik. I högertrafik var man tillbaka på Norrbro även söderut.

christian berg

Tack för tre fina H59! Det var ju en busstyp som präglade 59:an länge.

Christian B