Övergivna hållplatser längs större vägar

Startat av Axel L, 29 december 2024, 23:22:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel L

Vilka moderna busshållplatser längs större vägar används ej numera. När användes de senast om de någonsin har använts? Jag har även inkluderat vägnummer i namnet i de fall då det inte förekommer.

Skåne län:
Eket E4 (vid trafikplats, ersatt av ny hållplats)
Skånes Fagerhult E4
Svedala E65 (används enbart av flygbussarna)
Önnestad 21
Ullstorp 21

Kronobergs län
Lagan E4
Alvesta Västra 25 (påfartsramp riktning mot Växjö)

Norrbottens län
Måttsund E4

Om jag inte misstar mig kommer Fjälkinge Kumlevägen E22 hamnar på denna lista inom snar framtid när den sista delen av motorvägen Fjälkinge - Gualöv öppnar

Jag är även glad för inlägg om andra övergivna busshållplatser.

Hälsningar
Axel L

scaniaolsson

Skåne Län

Kvidinge 21.

Byggdes för Skåne Expressen 8 Helsingborg-Kristianstad runt 2004 när väg 21 blev 2+1 väg.
Runt 2006-2007 lades linjen ner till förmån för utökad trafik med pågatågen.
Fordonsintresserad elmontör.

danneh

Det finns en busshållplats på Högelidsmotet på E20 strax innan Ingared som byggdes i samband med att motet byggdes om. Mig veterligen har den aldrig använts av linjetrafik, åtminstone inte hittills.

Buzzlover

Stämmer nog mycket väl att den planerades att ta i bruk för säkerligen 565 (när den fanns) i dagsläget skulle ju exempelvis Nattlinjer 592, 593 och 599 kunna använda den.

Iallafall, i norrgående riktning finns ju faktiskt ett kollektivkörfält med Kollektivtrafiksignal från avfart till påfart för att enkelt kunna angöra hållplatsläget.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Taunusch

Citat från: Fredde skrivet 03 januari 2025, 22:08:27 PMVid Kista/Silverdal utmed E4 södergående finns det en hållplats som är skyltad utryckningsfordon.
Min gissning är att den aldrig har tagits i bruk och att den istället nyttjas av polis vid fordonsstopp.

Såvitt jag vet används den även av vägassistansfordonen för att snabbt kunna ta sig ut på rännan vid behov.

BSB101

Stämmer att vägassistans använder dessa hållplatser regelbundet. Nyttan som busshållplatser får väl ses som begränsat.

Nico

Citat från: Buzzlover skrivet 03 januari 2025, 23:42:01 PMStämmer nog mycket väl att den planerades att ta i bruk för säkerligen 565 (när den fanns) i dagsläget skulle ju exempelvis Nattlinjer 592, 593 och 599 kunna använda den.

Iallafall, i norrgående riktning finns ju faktiskt ett kollektivkörfält med Kollektivtrafiksignal från avfart till påfart för att enkelt kunna angöra hållplatsläget.

Dessa hållplatslägen har i sak inte trafikförvaltningen (SL) varit direkt involverade i utan det är något som Trafikverket mer eller mindre byggt på eget bevåg. Finns ju ingen annan busstrafik i direkt närhet att byta till, så ett stopp för den tidigare 565 hade nog varit ganska meningslöst. Att låta de uppräknade nattlinjerna stanna här är även det ganska avigt då det dels ändå är en bra lång bit till Silverdal, dels att 598 och 697 redan går lokalt på Sollentunavägen. Lär inte heller finnas något behov för nattlinjer som ska serva Kista ind.omr. eller Kymlinge.

Kista tpl. är inte heller den enda platsen där Trafikverket byggt på detta vis. T.ex. vid tpl. Hagbylund byggdes något liknande, men det är bara lägena på Väsbysidan som används medan de på Sollentunasidan, samt påfarterna i bägge riktningar, bara ligger i träda. Tanken var ju då enligt Trafikverket (frågan är om man heller här kollade med SL) att 684 och 527 skulle kunna ha omstigning med vissa motorvägslinjer här. T.ex. då kanske 612 eller 687. Det behovet var nog lågt och sedan 527 försvann (då resandetalet var i stort sett noll) är det ännu lägre medan de som åker med 684 ju har chansen att byta närmare Täby kyrkby.

Att väghållare, fastighetsbolag, privata byggherrar m.fl. bygger in regelrätta hållplatslägen (istället för att bara hålla en markanvisning) utan att stämma av behov med SL är tyvärr inte helt ovanligt. Det är dock inte helt lyckat då det ofta leder till krav som kan vara svåra att tillgodose.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Axel L

Citat från: danneh skrivet 03 januari 2025, 17:39:25 PMDet finns en busshållplats på Högelidsmotet på E20 strax innan Ingared som byggdes i samband med att motet byggdes om. Mig veterligen har den aldrig använts av linjetrafik, åtminstone inte hittills.

Tack för detta oerhört intressanta expempel. Enligt planbeskrivningen byggdes hållplatsen för att ersätta befintliga hållplatser längs vägen i samband med att motorvägen byggdes.

Avsnitt 3.2 Trafik och användargrupper, s. 12 i planbeskrivningen
CitatKollektivtrafik
Sträckan Tollered-Ingared trafikeras av Västtrafiks linje 533 Floda-Ingared med cirka 30 dubbelturer per dag. Befintliga busshållplatser vid Björkås (Sandudden), Tolleredskog, Högelid och Kärrbogärde har låg standard och består bara av en stolpe utmed vägkanten. Bussresenärerna måste i de flesta fall korsa E20 i plan för att komma till eller från
hållplatsen.

Avsnitt 4.1 Val av lokalisering, s. 20
CitatHögelidsmotet
Då anslutningsvägarna längs E20 stängs anläggs en trafikplats vid Ormås och Tolleredskog för att samla upp de lokalvägar som går till de boende. Till skillnad från förstudien har en brolösning valts istället för en vägport under E20.

I förstudien som vägplanen utgått från har inga alternativ till trafikplats ansetts vara värda att ta vidare i planprocessen. Detta beror på flera faktorer. Den kuperade terrängen gör längsgående lokalvägar svåra att anlägga och skulle innebära både höga anläggningskostnader samt stora ingrepp i närliggande miljöer. Den andra varianten är att föra all boendetrafik via Kärrdalsvägen. Detta skulle innebära betydligt längre resvägar samt indragning av möjlighet till kollektivtrafik för de boende utmed E20.

Med andra ord bygges hållplatsen för befintlig busstrafik. Då är den mest sannolika förklarningen att förutsättningarna hade förändrats sedan man satte spaden i jorden.

Hälsningar
Axel L