SL H65A 6113 på linje 703

Startat av Gunnar D, 25 augusti 2024, 16:26:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H65A 6113 med lite annorlunda fönsterindelning och takmålning gör uppehåll vid en hpl på Häradsvägen i aug 1974.
Tyvärr vet jag inte riktigt vilken hpl det är men någon av er kanske vet?

Mvh Gunnar

Lars-Håkan_E

En lite annorlunda ombyggnad kanske, har bussen haft dörrar V 0-1-2-0 kanske?

Gunnar D

Enligt uppgift ska denna endast haft en vänsterdörr.

/Gunnar

Fredrik Klint

Vet man ifall någon mer H65A hade detta utseende på vänstersidan?

Takmålningen har i alla fall blivit rättad framtill där den tidigare också gick hela vägen.

Bengt H

Troligen såg 6113 ut så här med dörr på vänstersidan. De bakre mer kraftiga fönsterstolparna behövs troligen som förstärkning för högersidans dörröppning och har inget med vänsterdörrarna att göra. Fönsterindelningen vid vänstersidans framdörr är dock ett minne från när dörren fanns där. SJ 0137 i Halmstad 1966.




Fredrik Klint

De såg alltså olika ut på vänstertiden?

Men 0137 på bilden, blev inte den övertagen av SL 1/2 -69?

Bengt H

#6
Jo, 0137 blev så småningom SL 6137.

Mr U

Citat från: Fredrik Klint skrivet 26 augusti 2024, 10:21:23 AMVet man ifall någon mer H65A hade detta utseende på vänstersidan?

Jag känner till ytterligare en i den serien av CF som hade samma fönsterindelning där vänsterdörren suttit, och det är 0187 (SL H65A 6187).

58803

Pierre Bertheau

Fredrik Klint

Tack för dessa två.

Om man då försöker tänka varför åtminstone tre vagnar fick detta utseende, berodde det på olika firmor som skötte ombyggnaden och att denna "gjorde på sitt sätt" eller vad kan det bero på?
Kan 6113 varit först att byggas om varvid den fick en annorlunda takmålning som sedan rättades till nästkommande vagn? Eller berodde det på krock/olycka, vagnarna kanske inte alls fick ny lack vid högerombyggnad?

K R

Hej!

Av dessa omställningsbussar hos SJ, Scania-Vabis CF7661 från 1964, var fördelningen att de första 61 st var försedda med bara en främre vänsterdörr
och sedan kom 99 st att levereras i utförande med två vänsterdörrar (alltså även med en bakre utgångsdörr) av de totalt 160 st vagnarna.

Används SJ-numreringen var det 0084-0144 som hade en vänsterdörr och 0145-0243 som begåvades med två dörrar på vänster sida.
Senare hos SL blir de alltså littererade och numrerade H65A 6084-6243.

Härav kan utläsas att de två övriga i tråden hittils identifierade bussarna med denna lite märkliga fönsterdelning efter den senare ombyggnaden av vänstersidan,
alltså 0161 och 0187, var i utförandet med två vänsterdörrar.

Bild på den första vagnen i dylikt utförande (0145) i samband med en pressvisning:

https://busphoto.eu/photo/368711/

I sammanhanget rekommenderas boken SJ:s busstrafik kring Stockholms län av Arne Hällqvist, utgiven som TNF-bok 261 år 2019. Mycket matnyttig i ämnet!

Ovan länkade bild finns f ö med i boken och där benämns varningslamporna uppe i främre högra hörnet
och den tillhörande skylten på stötfångaren som dispensutrustning.

mvh K R

Mr U

SJ 0113 råkade som jag förstått ut för missöde 1967, kort före dagen H, och reparerades och målades om och fick den annorlunda takmålningen. Det var hos SJ billinjegrupp i Enebyberg. Vänsterdörren togs bort och var sannolikt den första att byggas om på vänstersidan av dessa 160 omställnings-CF.


Gunnar D


Fredrik Klint

6209 dök upp på bild på Facebook, också med detta udda utseende på vänstersidan.