SL H20 5212 på linje 59

Startat av Gunnar D, 19 augusti 2024, 18:47:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

....svänger in på Torsgatan från S:t Eriksgatan 18 aug 1967.

En reprisbild som återkopplar till H20.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Kanonbild Gunnar :)
Här ser man verkligen hur de första av dessa serier/typer såg ut i sin helhet./Ulf

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2024, 18:47:08 PM....svänger in på Torsgatan från S:t Eriksgatan 18 aug 1967.

Mvh Gunnar
Är den vid fototillfället 11 år gamla Volvon nylackerad?

Gunnar D

Lacken med vitt band istället för snibb är nog något/några år gammal. Den kan ses som en provlackering tillsammans med två H21 Capitol (då i oxblod) inför färgsättning av de högerombyggda Capitoler som var på gång.

/Gunnar

Bernt Talbrant

Den har blivit lite tillknycklad också...

K R

Hej!

Där har vi ju bilden på 5212 som omnämndes i den tidigare H20-tråden! Snyggt!

Den röda takfärgen förefaller här också vara neddragen en bit över takrundningen på samma vis som på de övriga H20,
så där får jag revidera min tidigare redovisade uppfattning.

Passar på att nämna igen att Volvomärket i fronten här är målat i ljusare färger, som bättre kontrasterar till denna vagns röda frontplåt.
Detta i stället för den normala vita frontsnibbens mörkare Volvo-märke som fanns på övriga H20.
Litteramärkningen "H20" är för övrigt anbringad precis ovanför Volvo-märket.

Jag tar även tillfället i akt att höra om det möjligen kan finnas någon bild på de oxblodslackerade H21-capitolerna 5356 och 5361?
Alltså de som också fick målningen med vitt frontband.

mvh K R

General Bussig

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2024, 18:47:08 PM....svänger in på Torsgatan från S:t Eriksgatan 18 aug 1967.

Mvh Gunnar

Hej!
Kul med bilder på en som det verkar udda fågel i SS/SL-trafiken!
Den ger mig vibbar av Uppsalas "ödlor", som vad jag förstår var byggda på samma Volvochassi.
Fråga: Hade H20 samma märkliga (förvals-)växellåda som ödlorna?

/General B

Lars-Håkan_E

Nej dessa hade automatlåda, inte Wilson

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 20 augusti 2024, 16:30:49 PMJag tar även tillfället i akt att höra om det möjligen kan finnas någon bild på de oxblodslackerade H21-capitolerna 5356 och 5361?
Alltså de som också fick målningen med vitt frontband.
Vid de få tillfällen jag såg dessa undvek jag att ta bilder eftersom jag inte gillade utseendet.
På reprisbilden ovan från S:t Eriksplan 3 juli 1967 har dock en kommit med "på köpet".
De enda övriga bilder på dessa jag känner till är:
5356: Bild från Pakistan i DN 8/11-69
5361: Bild i Färdskrivaren 1/2018

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Förutom den efterfrågade H21-capitolen på linje 59 med det vita frontbandet finns en hel del annat att (åter)upptäcka i bilden.

* Ett gatuarbete som möjligen eller antagligen har med den kommande högeromläggningen att göra.

* Två förhållandevis mogna mopedister som ger gas på sina fordon bort mot S:t Eriksbron.

* Tre bussar att notera på bilden. Förutom den nämnda frontbandsförsedda H21:an ses en SJ-CF på linje 512,
som ett par minuter tidigare avgått från Norra Bantorget.
I vänster bildkant anar jag även en annan H21-capitol på väg Torsgatan ner mot Norra Bantorget.
Linjer som torde komma ifråga här är linje 56 mot Gärdeshöjden eller linje 59 mot Hammarbyhamnen.
Höll på att här även nämna linjerna 80 och 96 från Traneberg respektive Stora Essingen mot Norra Bantorget,
men de hade vid denna tid kortats av till Fridhemsplan.

mvh K R