Julhälsning från H56

Startat av Gunnar D, 23 december 2020, 19:25:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H56 vid Huddinge Station dec 1976 (obs vinter!) med tack för alla intressanta bilder som visats här under detta märkliga 2020.

Mvh Gunnar

Lars-Håkan_E

Tack för en bild på en väldigt trevlig bussmodell som alltför få fick möjligheten att köra i SL området.

Här krävdes det riktiga chaufförer med yrkesstolthet för att ge kunderna en bekväm resa.


Ulf Berlin

#2
Mycket härlig bild och GodJul önskas dig också :)/Ulf
(Om det hade varit 4776-85 hade bilden kunnat ha varit tagen vid Ropsten ;))

Gunnar D

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 december 2020, 20:05:38 PM
Tack för en bild på en väldigt trevlig bussmodell som alltför få fick möjligheten att köra i SL området.

Här krävdes det riktiga chaufförer med yrkesstolthet för att ge kunderna en bekväm resa.


Körde heller aldrig H56 och Wilson med denna växelväljare har jag bara kört med Volvo B58. Föredrog klart den tidigare generationens Wilsonväxelväljare som på SL H80.

/Gunnar

Hasse L

God morgon & God Fortsättning på helgerna!

Vi hade tre H56 i Björknäs några månader i början av 1980, kanske hade de kommit redan i slutet av -79. Dom var stationerade ute på Värmdö, men en lördag i januari visade sig en finnas tillgänglig i själva Björknäsgaraget inför min tjänstgöring. Ännu fanns det CF-vagnar kvar, en sådan vore förstås första valet, men det lockade med en "ny" vagntyp. Det var första försöket för mig med kombinationen bakmotor & Wilsonlåda. Minns att det blev lite knepigt att växla mjukt, då det var svårare att uppskatta det svagare ljudet från motorn - jämfört med B58-ornas. Tog det försiktigt i början....

/Hasse L

Vagnskada

För en som aldrig kört annat än automatväxlade samt vanliga manuella fordon, hur fungerade dessa växellådor?

Gunnar D

De var halvautomatiska växellådor med liten växelspak och utan kopplingspedal.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Hasse L skrivet 26 december 2020, 08:29:40 AM
God morgon & God Fortsättning på helgerna!

Vi hade tre H56 i Björknäs några månader i början av 1980, kanske hade de kommit redan i slutet av -79. Dom var stationerade ute på Värmdö, men en lördag i januari visade sig en finnas tillgänglig i själva Björknäsgaraget inför min tjänstgöring. Ännu fanns det CF-vagnar kvar, en sådan vore förstås första valet, men det lockade med en "ny" vagntyp. Det var första försöket för mig med kombinationen bakmotor & Wilsonlåda. Minns att det blev lite knepigt att växla mjukt, då det var svårare att uppskatta det svagare ljudet från motorn - jämfört med B58-ornas. Tog det försiktigt i början....

/Hasse L

God förtsättning!

Körde i viss utsträckning även Volvo B59 med Wilsonlåda (växelväljare som H80) och minns det som bättre än B59 med automat. Klart att det svagare motorljudet gav mindre info men varvräknaren och dragkraftskänslan var ju också infokällor. Detta var ju på 70-talet men jag vill minnas att växelväljaren typ H80 medgav smidigare växlingar än typ H56. Var lådorna i övrigt lika?

/Gunnar

Railmaster

Noterar att utöver vagnsnumret så saknas även skylten "spolarvätska" vid påfyllnonglocket. Har vagnen fått en ny framskärm efter en krock? De båda extraljusen i fronten är dock kvar och det ena lyser till och med!