Arrivabussar i ett vintrigt Stockholm

Startat av Mikael T Nilsson, 21 januari 2010, 09:43:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett litet bildsvep med Arrivabussar, fotograferade vintern 2009/2010. Arriva 7148 är en av de 6 Scania Omnicity kortvagn som Arriva har för SL-trafiken. De övriga ligger i serien 7158-7162. 7148, 7161 & 7162 är placerade i Märsta, övriga i Ekerö.



En av Arrivas (Ekerö) 17 blåbussar, vagn 7014 har anlänt Tappström för vidare färd mot Mörby stn.


I ett annat inlägg meddelades det att denna vagntyp endast är tilfällig i SL-trafiken.
Notera dörrställningen som är mer anpassad för tätortstrafik.
Vilka bussar är stationerade i Vallentuna? De Arrivabussar jag har observerat i Vallentunatrafiken är: 7122, 7124, 7126, 7129, 7132-7138 och 7149.



Arriva 7101 är f.d. Swebus 3974.
Om B10BLE-bussarna är temporära borde även dessa Scaniabussar med "normalgolv" också vara temporära.


Arriva 7086 är fsom ursprungligen levererades till Swebus Björknäs.
Om B10BLE-bussarna är temporära borde även de f.d. Swebus-ledvagnarna också vara temporära med tanke på att de inte är lågentré.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 januari 2010, 09:51:47 AM
Tillfälliga o tillfälliga :-)

Saken är den att dessa bussar kommer att ersättas under avtalsperioden men att därför kalla dem mer tillfälliga än något annat beg som operatörerna flyttar in vet jag inte.

Precis så, skulle nog inte betrakta en buss som lackat i uppdragsgivarens färger, för tillfälligt placerad buss.
Sedan är det ju mycket böjligt att det står i avtalet att de ska bytas mot nya inom viss tidsperiod, men det lär ju göra den ännu mer permanenta i så fall.

F.ö. är nog dessa bussar bland de snyggaste i SL-lack, utan löjliga vita blaffor på front och akter.
Dessutom snyggt med de lite större destinationsskyltarna och vita matriser, som väl var HT-krav på dessa bussar.

;-)

yngrot

Håller med Leif om S-L lacken på fd Köpenhamnsvagnar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 21 januari 2010, 11:15:01 AM
F.ö. är nog dessa bussar bland de snyggaste i SL-lack, utan löjliga vita blaffor på front och akter.
Dessutom snyggt med de lite större destinationsskyltarna och vita matriser, som väl var HT-krav på dessa bussar.

Det vita i front och akter har ju alltuid varit standrad, är bara på senare år som folk här har börjat gnälla.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Hur fungerar Arrivas holländare i SL trafiken?
I branschen 37 år

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för inläggen. Då kommer inte bussarna att bytas ut inom alltför kort tid utan får rulla ett tag till.
Jag håller även med om att färgsättningen på 7136 och dess syskonvagnar är bland de snyggaste hos SL. Den svarta färgsättningen runt fönstren gör även mycket.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Yujin Zhang

CitatVilka bussar är stationerade i Vallentuna? De Arrivabussar jag har observerat i Vallentunatrafiken är: 7122, 7124, 7126, 7129, 7132-7138 och 7149.

Även 7145 och 7146 finns här.

Tommy E

Trevligt! :)

Instämmer i att det svarta runt bussarnas fönster är snyggt, då tänker man inte på höjdskillnaden mellan rutorna.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 januari 2010, 09:43:47 AM
Arriva 7148 är en av de 6 Scania Omnicity kortvagn som Arriva har för SL-trafiken. De övriga ligger i serien 7158-7162. 7148, 7161 & 7162 är placerade i Märsta, övriga i Ekerö.

Dock är de bara fem sedan 7159 brann i somras.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2010, 17:25:27 PM
Det vita i front och akter har ju alltuid varit standrad, är bara på senare år som folk här har börjat gnälla.

Det är ju för att bussarnas design ändrats med tiden. Att lacka vitt kring ett skyltskåp är en sak, men att klistra dit en stor vit dekal på en vindruta är något helt annat.
Just pga att det kommit en massa nya bussar som helt saknar bakrutor och/eller har stora höga vindrutor, kan man ju nu gärna skippa det vita kring skyltskåpet på den gamla minoritet som har ett separat skyltskåp.

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 21 januari 2010, 19:12:09 PM
Instämmer i att det svarta runt bussarnas fönster är snyggt, då tänker man inte på höjdskillnaden mellan rutorna.

Absolut. Det enda alternativet vore helvitt runt rutor och på hela taket. Rött kring rutorna vore inte vackert.

Bussmicke

Själv fick jag 7115 på 15:20-avgången från Kista på 537
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Micke ut och jaga 7105 är nog en av de få som har fäste för skidlåda,
Vill minnas att Botkyrka har haft en eller två med fäste.

/Lennart

Leif D

Citat från: Leif D skrivet 21 januari 2010, 11:15:01 AM
F.ö. är nog dessa bussar bland de snyggaste i SL-lack, utan löjliga vita blaffor på front och akter.
Dessutom snyggt med de lite större destinationsskyltarna och vita matriser, som väl var HT-krav på dessa bussar.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2010, 17:25:27 PM
Det vita i front och akter har ju alltuid varit standrad, är bara på senare år som folk här har börjat gnälla.

Snarare äre väl så, att det numera finns ett forum att framföra dylik kritik i.  Det fanns inte då jag fotade de här bussarna allafall.....

SL H56 och H66 via AGA 1974. Foto Leif D.

Här äre mycket mer vitt än bara en blaffa runt skyltskåpet, som någon förståsigpåare kom på att det gör att det syns tydligare vad som står där.
Gott och väl det, men kanske behöver man se lite mer till hur det passar ihop. T.ex. kanske det funkar bra till bandrullar ?  Men till vita eller gula flipp-flopp-matriser, de är väl inte självklart.
Vagnarnas målning ska nog anpassas mer till fordonet i fråga, de är nog mycket bättre.
;-)

Mikael T Nilsson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 21 januari 2010, 18:52:43 PM
Även 7145 och 7146 finns här.

Tack för uppgifterna. 7146 körde på andra linjer än 524 i Upplands Väsby så sent som i december 2009. Har Vallentuna även
turer på andra lokala Väsbylinjer?

Citat från: Tommy E skrivet 21 januari 2010, 19:12:09 PM

Dock är de bara fem sedan 7159 brann i somras.

Tack för uppgiften! Då kanske det var därför 7171 som kom till SL-området/Ekerö i somras ersatte just denna vagn.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Leif D skrivet 22 januari 2010, 21:42:42 PM
Snarare äre väl så, att det numera finns ett forum att framföra dylik kritik i.  Det fanns inte då jag fotade de här bussarna allafall.....
SL H56 och H66 via AGA 1974. Foto Leif D.

Här äre mycket mer vitt än bara en blaffa runt skyltskåpet, som någon förståsigpåare kom på att det gör att det syns tydligare vad som står där.
Gott och väl det, men kanske behöver man se lite mer till hur det passar ihop. T.ex. kanske det funkar bra till bandrullar ?  Men till vita eller gula flipp-flopp-matriser, de är väl inte självklart.
Vagnarnas målning ska nog anpassas mer till fordonet i fråga, de är nog mycket bättre.




Tack för en mycket trevlig bild, Leif! Bilden togs innan linjenumren på Lidingö hamnade i 200-serien.
Nu riskerar vi att ämnet klassificeras som busshistoria, men bifogar en bild på Lidingötidtabell från denna tid. Det intressanta är att nattlinjerna hade ändelsen "N" i linjenumren
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.