Kul med gul va? Gult i Luleå [Bild]

Startat av Tobias, 09 juli 2022, 04:21:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

"Kul med gul va? - Ja, så lyder texten på sidan på de från Uppland övertagna bussarna som hamnat hos Nobina i Boden (som dock är skrivna i Sundsvall).
Här är det Nobina 7584 som syns på Magasinsgatan i Luleå i måndags den 4 juli på linje 30 mot Boden. Klicka på bilden för större format.

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Niklas Bygdestam

Har de tänkt sig att gult betyder någon funktion? Som att det utmärker en viss linje eller en viss typ av linje? Som att gul kanske betyder expressbuss eller så?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

Knappast. Men eftersom färgen skiljer sig från övriga bussar vill man kanske göra något av det. Avtalet är väl så kort så det inte är någon idé att måla om dem från Upplandsgult.

Bussmicke

2 år om jag minns rätt.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Petersson

Dom kunde lacka om den till vit hade sätt bra ut i den färgen till blåa röda på sidan.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Jacob

#5
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 10 juli 2022, 17:30:15 PM
Knappast. Men eftersom färgen skiljer sig från övriga bussar vill man kanske göra något av det. Avtalet är väl så kort så det inte är någon idé att måla om dem från Upplandsgult.

När Nobina flyttade sina Scalor till Uppland lackerades alla om till UL-gult för att sedan trafikera länet i ca ett år. Så helt onödigt skulle det inte vara att lackera om bussarna (även om jag personligen kan tycka att det ibland går över styr med omlackeringar hit och dit), men allt beror ju på vad som står i avtalet. Finns det något färgkrav i avtalet eller har LTNBD frångått det på grund av den korta avtalsperioden?
Särskrivning är en dödssynd!

hugge41

Jag tror inte LTNBD har några färgkrav då många bussar av andra företag helt enkelt struntar i det...

Ersa

Nu har ju Länstrafiken i Norrbotten haft sin enhetliga vita lack i rätt många decennier, och var rätt tidiga med detta jämfört med övriga länen i norra halvan av landet. Men på ett antal mindre linjer kan man såklart ha olika avsteg och undantag.

Lulebussen

LTNBD har färgkrav i normala fall, men det brukar inte vara lika noga för reservbussar.

Niklas Bygdestam

Så dessa gula fd UL-bussar är inga ordinarie bussar? De är bara extra reservbussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lulebussen

Det är ordinarie bussar, men eftersom det är ett korttidsavtal på två år har LTNBD valt att inte ha något färgkrav.

Bernt Talbrant

Det verkar f ö vara 15 bussar man tagit upp från Uppland för denna trafik. Jag såg och fotograferade några av dem i Boden i s m SJK-resan till Kiruna nyligen.