SL 639 till Öregrund

Startat av Hasse L, 30 juni 2022, 14:58:25 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hasse L

Sommartidtabell igen och den sedvanliga förbindelsen Stockholm - Öregrund verkar köras enligt samma tabell som fanns i den senast tryckta versionen från 2019?

(Nostalgiska vibbar från sjuttiotalet ansätter fotografen.)

ADD 22G

Ulf Berlin

Oj,räckte en kortvagn?
6039 på 639 var ju kul :)/Ulf

Ersa

43 sittplatser mot boggivagnarnas 44-51, och ledvagnarnas 53, så det beror väl på hur många resenärer det var. Norr om Hallstavik är det ju knappast någon belastning, så där lär tvåaxling duga alldeles utmärkt.
Däremot sägs det vara huvudmannakrav på tre axlar på linjen, men alternativet att låta bli att sätta ut 6039 här hade gissningsvis varit att ställa in avgången inklusive returen helt.

Ulf Berlin

Linje 639s sommartidtabell:
https://mitt.sl.se/ficktid/sommar/S639.pdf
Detta är väl en Hallstaviksbaserad vagn och där har väl alla UL maskiner?
I sviterna av corona handlar det knappast om antalet sittplatser som bussarna tar,utan att ge resenärerna utrymme.../Ulf

Carl

Bussarna i Hallstavik har inte haft UL-maskiner sedan augusti 2008, då 639 kortades av till Stockholm-Hallstavik och ULs bussar tog över alla avgångar på 805 och 857.

Sommartidtabellernas enstaka turer med 639 till Öregrund har tidigare haft olika speciallösningar med SL-biljetter för hela resan, och tidvis har lokala resor inom Uppsala län inte varit tillåtet på 639. Vad som gäller den här sommaren vet jag inte. Jag hittar inget om biljettregler för länsöverskridande resor på 639 på sl.se (däremot vad som gäller på 677).

Ersa

#5
Lokala resor inom Uppsala län med denna förlängda 639 är mig veterligen fortfarande inte tillåtet, så därför är antalet resenärer alltid rätt lågt på sträckan. Det är ju inte någon mening att norr om länsgränsen gå ut och vänta på en buss man ändå inte får stiga ombord på.
Jag förstår inte varför man envisas med att ha kvar denna blindtarm som knappt gör någon nytta, men antagligen är detta sista sommaren, då Transdev Norrtälje och Keolis Uppsala förhoppningsvis kan införa en betydligt bättre fördelning med utökad gul trafik på UL 857 istället, kommande tio somrar.

Ledbussarnas tid i Norrtälje trafikområde sägs också ta slut söndagen den 21 augusti, då Transdev inte ska köra några ledvagnar i området. Om detta visar sig stämma blir det ingen utspridning av resenärer på 18 meter, utan man får nöja sig med 12-15.

Det stämmer alldeles riktigt att ingen röd SL-buss haft UL-maskiner sedan augusti 2008. De nuvarande blå B9S:erna på 677 hade de gamla röda Almex-kortläsarna några få år in på nuvarande avtal, men de togs bort då UL fick sitt nuvarande biljettsystem BIMS. Därefter finns bara SL-läsarna, och ingen passagerarräkning kan därför ske i Uppsala län, vare sig på 677 eller sommar-639:an.

För femtielfte gången(?) så finns det ingenting som heter "Hallstaviksbaserad vagn" eller liknande. Alla envåningsbussar i Norrtälje trafikområde skiftas runt hela tiden, och ingen buss tillhör någon depå. De tillhör trafikområdet. Rent teoretiskt tillhör vissa bussar en viss ytterdepå, men det har absolut ingenting med den dagliga verksamheten att göra. En buss som idag är "tillhör Älmsta" kan lika gärna stå på Blidö eller i Hallstavik i flera månader.
De enda röda bussar som varit fast stationerade på en specifik plats, var bussarna i Rimbo som Fridstöms körde sommaren 2011 till februari 2017.

buskörare

Det lär väl gå blå ledvagnar på 677? För dubbeldäckarna lär inte räcka till 3 linjer. 130 MAN led är ju inköpta och jag vet inte om det är tänkt att alla ska gå i norrort.

B10M

Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2022, 06:23:38 AM
Lokala resor inom Uppsala län med denna förlängda 639 är mig veterligen fortfarande inte tillåtet, så därför är antalet resenärer alltid rätt lågt på sträckan. Det är ju inte någon mening att norr om länsgränsen gå ut och vänta på en buss man ändå inte får stiga ombord på.

Lokala resor inom Uppsala län ska vara tillåtet.
https://mitt.sl.se/ficktid/sommar/s639.pdf
Vilka biljetter som gäller är en annan fråga. Biljettreglerna för länsöverskridande trafik är en enda röra, liksom informationen om detta. SL har ingen information om vad som gäller för 639. UL verkar inte vilja kännas vid linjen överhuvudtaget. Reseplaneraren visar SL-priser för hela sträckan, så det är väl det som gäller.

Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2022, 06:23:38 AM
Jag förstår inte varför man envisas med att ha kvar denna blindtarm som knappt gör någon nytta, men antagligen är detta sista sommaren, då Transdev Norrtälje och Keolis Uppsala förhoppningsvis kan införa en betydligt bättre fördelning med utökad gul trafik på UL 857 istället, kommande tio somrar.

Detta är ju något som trafikbeställaren bestämmer, inget som Transdev och Keolis kan bestämma på egen hand. Känner inte till att det skulle finnas några planer på detta, fanns inget i trafikförändringsremissen i alla fall.

toddetoddelito

Tror nog själv, som Ersa säger, att 639 till Öregrund kommer att försvinna så småningom. Tidigare var det Nobina på båda sidor av länsgränsen, nu två olika entreprenörer, och att samordna trafik över länsgränsen är ju inte vad SL+UL är kända för i modern tid. När det skall till med två olika entreprenörer undrar jag inte om det innebär slutet för linjen. Särskilt eftersom SL-pendel och buss från Uppsala går snabbare (om än inte lika vackert som 639 norr om Söderhall).

Ur ett resenärsperspektiv kan jag tycka att UL och SL känns lite "tuppiga" och vaktar sina revir på ett sätt som stundtals komplicerar för resenären. Den ena huvudmannens bussar skall gå så lite som möjligt i det andra länet, och inte heller dela biljettsystem eller samordna reseplanerare. Visst finns det UL+SL-biljetter, men de går inte att validera på den andres bussar (åtminstone inte mobilbiljett). Sedan att föraren kanske inte avvisar en resenär som råkat köpa SL-biljett istället för UL-biljett på bussen från Skokloster till Bålsta är en annan sak, men det visar ändå på att den som inte är insatt inte riktigt förstår varför man inte kan resa på den biljett de köpt bortom den osynliga gränsen. Tänker också exempelvis på Bålsta som skall få stadsbussar men har betydligt bättre kommunikationer med Stockholm (genom pendeln) än Uppsala, kan nog bli lagom komplicerat för gemene man att förstå vilken biljett som hör till vilken trafik.

Jag förstår att det är mer komplicerat än vad jag får det till att låta, och att det är kundens ansvar att ha rätt biljett och allt sånt där, men man behöver ju inte göra det kundovänligt för det. Som i det här exemplet med 639 skulle man exempelvis kunnat samordna trafiken Östhammar-Öregrund mellan bussar från Stockholm och Uppsala istället för att låta bussarna vara exklusiva för SL- resp UL-resenärer.

Förlåt, nu känns det som att jag klagat tillräckligt på huvudmännen, och att jag drog mig en bit utanför ämnet (admin får förstås göra som han/hon vill med mitt inlägg). Mycket fungerar jättebra skall också sägas (särskilt inom länen), och pendeltåg till Bålsta/Uppsala är en välsignelse för pendlande och insatta. Min tes är nog att jag gärna hade sett mer samordning mellan länen, inte så mycket för oss som förstår systemen och är intresserade som för de som inte gör det.

Ersa

#9
Citat från: buskörare skrivet 01 juli 2022, 09:01:02 AM
Det lär väl gå blå ledvagnar på 677? För dubbeldäckarna lär inte räcka till 3 linjer. 130 MAN led är ju inköpta och jag vet inte om det är tänkt att alla ska gå i norrort.

Det finns inga uppgifter att blå ledvagnar ska sättas in på 677. Linjen har betydligt färre antal resenärer än 639, och då 639 klarar sig bra med boggivagnar på 13-15 meter, lär 677 också göra det. Vi får se vilka blå envåningsbussar som dyker upp på de olika uppställningsplaterna i området helt enkelt.

677 är ju för övrigt också nåt slags prestigeprojekt från tjänstemän, som egentligen inte har nåt existensberättigande i grannlänet då huvudmännen ju ska hålla sig i sitt län. Att dessutom hålla på ledvagnskravet för att köra 5-10 resenärer mellan Långhundra och Uppsala känns lite väl slöseri på resurser, speciellt då dessa B9S drar fem liter milen. Ja tack till 677 till Arlanda istället, med boggivagnar.

igel

Citat från: buskörare skrivet 01 juli 2022, 09:01:02 AM
Det lär väl gå blå ledvagnar på 677? För dubbeldäckarna lär inte räcka till 3 linjer. 130 MAN led är ju inköpta och jag vet inte om det är tänkt att alla ska gå i norrort.
Om man jämför med Arriva i Norrortsdelen så har de 80-90ledbussar (röda) och runt 40 blå. Nu blandar Arriva bussar mellan 670 och 178, men man skulle nog kunna säga att 15-20 kanske är behovet för 670 inklusive verkstadsreserv. I så fall kan man tänka sig att 25 är behovet för 178an av de 130. Och har man lika stor andel ledbussar som Arriva för övriga linjer, å borde det finnas 15-25 bussar extra. Kanske tänker man sig att man ska köra mer led och mindre boggie i Norrort än i dag. 

buskörare

I remissen finns inget om att man tänkt förkorta 677 i alla fall.

Angående ledvagnar i Norrtälje, så får vi väl se.

homer

178 ingår väl i Råstas kontrakt och kommer inte köras av Transdev?

Peter Rost

Linje 178 körs av Åkerby/Norrort.

//Peter

buskörare

Vilken tur att ingen har uttalat sig om hur det kommer se ut de kommande 10 åren då, eller hur? Transdev har annars lagt in väldigt många förändringsförslag inför 2023, så det ska bli intressant att se vad man får igenom/bestämmer sig för.