Författare Ämne: Orange och Konsums blåvita  (läst 4379 gånger)

Utloggad Greger Larsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3574
Orange och Konsums blåvita
« skrivet: 02 augusti 2016, 12:01:51 PM »
Förortstrafik i Västerås i mitten av 70-talet:


Utloggad Kung Vasa

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6567
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2016, 12:14:29 PM »
Vad står det för nr på SJ bussen ? 0335 ?

Härlig bild med bussar i solsken.  :)

Utloggad SJ Buss

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 90
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2016, 12:54:57 PM »
0325. Den har man kört. Linje 126 Västerås-Skultuna. Gamla busstation Västerås C.

Utloggad Stefan P

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2621
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2016, 14:46:08 PM »
Hej

Tack för en trevlig från Västerås. Den bstn. har man använt  många gånger. Vart gick linje 26 som står stadsbussen?

mvh Stefan P
« Senast ändrad: 02 augusti 2016, 16:28:23 PM av Stefan P »

Utloggad SJ Buss

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 90
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2016, 16:19:48 PM »
Västerås-Tillberga-Sevalla (om jag inte minns fel).

Utloggad v-aros

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 109
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2016, 16:20:20 PM »
Hej!
Mycket trevlig bild!
SJ 0325, CDM 690,  fd.U 850.

VL 501, HEL 042, förortsvarianten CR111MF med wilsonlåda.
Linje 26 tror jag gick till Sevalla/Orresta.
Mvh Micke

Skickat från min D6603 via Tapatalk


Utloggad SJ Buss

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 90
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2016, 16:22:40 PM »
SJ körde till Orresta, linje 104 eller 105.

Utloggad v-aros

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 109
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2016, 16:34:58 PM »
VL 501 ser alldeles ny ut! :-) Har för mig att den är av årsmodell -74

Skickat från min D6603 via Tapatalk


Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8331
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #8 skrivet: 04 augusti 2016, 10:36:48 AM »
Scania Cr111 med Wilson måste varit en trevlig buss att köra ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4616
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2016, 14:25:43 PM »
Scania Cr111 med Wilson måste varit en trevlig buss att köra ..

Nej inte direkt, de var väldigt speciella och svåra att köra mjukt med.

Utloggad Greger Larsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3574
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2016, 20:18:53 PM »
Nej precis, majoriteten föredrog nog helautomat på CR111:orna.  De med Wilson försvann först från bolagen som hade bägge varianterna.

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1010
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #11 skrivet: 04 augusti 2016, 20:36:20 PM »
Scania Cr111 med Wilson måste varit en trevlig buss att köra ..
Nej inte direkt, de var väldigt speciella och svåra att köra mjukt med.

Vad gjorde CR111 med Wilson speciella och svåra att köra mjukt med ?
Ändrade man vx-lådans egenskaper till det sämre med tiden eller passade den bara inte ihop med motorns vridmoment vid låga varvtal...?

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8331
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2016, 14:48:27 PM »
Nej inte direkt, de var väldigt speciella och svåra att köra mjukt med.
       




Där ser man jag trodde  alla Wilson  var enkla att handha   Scania med Wilson har jag inte kört .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1010
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2016, 15:10:34 PM »
Där ser man jag trodde  alla Wilson  var enkla att handha   Scania med Wilson har jag inte kört ..

Jag har samma uppfattning som yngrot och har heller inte kört Scania med Wilson.
Men jag kan föreställa mig att växlingarna inte blir lika mjuka med Scania-motorer (D11?) som har bättre/råare botten-drag än de äldre Volvo-motorerna. Motorns varvtal vid växling måste nog anpassas mer noggrant för att undvika ryck, eller... :-\ ?

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8331
SV: Orange och Konsums blåvita
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2016, 17:13:14 PM »
Drar mig till minne att jag kört Kålleredsbuss vagn 16  med Wilson och den var nästan omöjlig köra mjukt med .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina