Författare Ämne: Kris för Förenade Buss i Värmland  (läst 12613 gånger)

Utloggad Björn Lövdahl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1585
  • Transportintresserad
    • Bussbjörnens Kollektivtrafikfoto
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4822
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #1 skrivet: 05 november 2014, 19:15:17 PM »
Jag tycker man har hållit ut mkt längre än väntat, vad jag förstod redan i fjol korresponderade anbudets antal fordon och förare inte med verkligheten, jättetråkigt och när man sedan blev av med landsbygdstrafiken och delar av skoltrafiken fanns knappast andra utvägar än att göra så här.

1896

  • Gäst
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 november 2014, 08:25:39 AM »
Kan det tänkas bli övertagande krav på nyinvesteringarna vid entreprenörsbyte ?  ???

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19244
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 november 2014, 08:59:09 AM »
Kan det tänkas bli övertagande krav på nyinvesteringarna vid entreprenörsbyte ?  ???

Ja, allt annat vore ju konstigt. Här har man satsat på nya bussar med en utrustning speciellt anpassad för Karlstad och dessa bussar torde det vara svårt att finna avsättning för någon annanstans.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

  • Gäst
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 november 2014, 12:30:20 PM »
Det som är problemet är uppställningsrampen med gasledning och tank, den är inte så billig och svår att flytta.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4822
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 november 2014, 13:18:54 PM »
Det som är problemet är uppställningsrampen med gasledning och tank, den är inte så billig och svår att flytta.

Den står väl på kommunens mark?

Clabbe

  • Gäst
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #6 skrivet: 06 november 2014, 15:15:03 PM »
Nej den ägs av Branzells som tidigare hade verkstad där, numer Malte Månsson.
 Det stod senast häromdagen i NWT, då var det ang avrinningen på parkeringen, det blir stora pölar som de måste passera för att nå bussarna vid rampen.

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19244
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #7 skrivet: 06 november 2014, 16:47:39 PM »
Ulo Maasing kommenterar händelserna i Karlstad. Mycket vettigt skrivet tycker jag - och det tycker jag inte alltid om det som Maasing skriver.

http://www.bussmagasinet.se/2014/11/ledare-varmland-ett-lan-utan-bussforetag/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Jan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3694
  • Snabbussar, det vill kunden ha!
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #8 skrivet: 06 november 2014, 19:04:14 PM »
Kommande upphandling ger inte så mycket att spela på. Samordningsvinster för Nobina gör att de har ett bra läge. Blir nog ett femtal som är med om karlstadbussarna, förutom FB och Nobina, även Keolis, Veolia och Nettbuss. Den sista en darkhorse!
I branschen 37 år

Utloggad Leif D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1360
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #9 skrivet: 06 november 2014, 19:55:45 PM »
Ja, allt annat vore ju konstigt. Här har man satsat på nya bussar med en utrustning speciellt anpassad för Karlstad och dessa bussar torde det vara svårt att finna avsättning för någon annanstans.

Funderar lite på vad som rent konkret är speciellt med just de vagnar Förenade Buss använder i Karlstad..?
Och som sen skulle göra dem svåra att avyttra till annan trafik...
;-)

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19244
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #10 skrivet: 06 november 2014, 19:58:09 PM »
Funderar lite på vad som rent konkret är speciellt med just de vagnar Förenade Buss använder i Karlstad..?
Och som sen skulle göra dem svåra att avyttra till annan trafik...

Wifi t ex. Och särskilt bekväma stolar. De flesta länsbolag vill inte ha sådant i tätortsbussarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Leif D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1360
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #11 skrivet: 06 november 2014, 20:07:29 PM »
Wifi t ex. Och särskilt bekväma stolar. De flesta länsbolag vill inte ha sådant i tätortsbussarna.

Okej, men borde ju funka hyfsat som linjevagnar, tex i storstäderna. Speciellt i SLs område är man ju krävande o bortskämd  ;)
;-)

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19244
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #12 skrivet: 06 november 2014, 22:18:36 PM »
Okej, men borde ju funka hyfsat som linjevagnar, tex i storstäderna. Speciellt i SLs område är man ju krävande o bortskämd  ;)

Jo, men dessa bussar blir dyrare per passagerare att köra. Karlstads kommun tycker det är värt den kostnaden. Men gör SL det - eller deras trafikutövare? Jag tror inte det. Med linjevagnar antar jag du menar regionbussar men det är lite för få sittplatser för att de skall vara lämpliga för det i befintligt skick. Rent generellt är bussar som är byggda för tätortstrafik inte lämpliga som regionalbussar.

Nej, Karlstad har ett eget upplägg för tätortstrafiken där de ställer stor vikt vid att det skall vara bekvämt och bra. De har bedömt det vara värt att ta den kostnaden och det skall då naturligtvis ha all heder av.

För övrigt: vilken anledning skulle finnas att sälja av bussar som Karlstads kommun har lagt ned mycket jobb på att ta fram för att de skall få en riktigt bra busstrafik? Karlstadsbuss trafikutvecklare Robert Sahlberg skriver om detta arbete här:
http://www.framtidenskollektivtrafik.se/?p=1123

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Jo

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1224
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #13 skrivet: 06 november 2014, 22:26:51 PM »
Wifi t ex. Och särskilt bekväma stolar. De flesta länsbolag vill inte ha sådant i tätortsbussarna.

Är stolarna så speciella. Är det inte samma typ av stol som i huvudsak även finns på MAN-bussarna i stadstrafiken i tex Helsingborg, Landskrona och Malmö men då med grön klädsel?

Teknisk utrustning brukar ju inte heller vara jättesvårt att flytta över i andra fordon. Däremot kan jag hålla med dig att det vore rationellt och kanske också avgörande för FB att någon köper bussarna vid en eventuell förlust. Huruvida det ska vara övertagandekrav eller inte beror väl delvis också vad som står i det nuvarande avtalet.

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19244
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
« Svar #14 skrivet: 06 november 2014, 22:32:55 PM »
Är stolarna så speciella. Är det inte samma typ av stol som i huvudsak även finns på MAN-bussarna i stadstrafiken i tex Helsingborg, Landskrona och Malmö men då med grön klädsel?


Läs länken jag lämnade i mitt förra inlägg.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)